Witamina C
123rf.com
20 listopada 2012 w Diety Autor: Urszula Mijakoska

Witamina C w warzywach i owocach

Człowiek nie może ani syntetyzować, ani magazynować witaminy C, więc odpowiedniej ilości tego składnika musi mu dostarczyć pożywienie. Witamina C występuje przede wszystkim w świeżych owocach i warzywach.

Witamina C jest wrażliwa na temperaturę i światło, a obieranie, krojenie i gotowanie przyspiesza jej rozkład.

Dlaczego witamina C jest ważna?

  1. Jest antyoksydantem i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, odgrywa ważną rolę w  profilaktyce choroby niedokrwiennej serca i w chorobach nowotworowych.
  2. Ułatwia wchłanianie żelaza.
  3. Bierze udział w rozwoju i regeneracji tkanek.
  4. Jest niezbędna dla zdrowia kości i  dziąseł.
  5. Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta pod wpływem stresu.
  6. Niedobór witaminy C manifestuje się  szybkim męczeniem, brakiem apetytu, bólami stawów i mięśni,  jak również krwawieniem dziąseł i wypadaniem zębów.
  7. Brak witaminy C powoduje niedokrwistość i osłabienie odporności organizmu.

Bardzo trudno jest przedawkować witaminę C, ponieważ jest wydalana z organizmu: przez nerki z moczem. Jej nadmiar powoduje biegunkę, nudności, rozstrój żołądka oraz sprzyja powstawaniu kamicy nerkowej.

Ile wynosi zapotrzebowanie na witaminę C?

Zalecane dawki witaminy C to:

  • dla dzieci 1-9 lat: około 45-65mg/dzień
  • dla nastolatków 10-18 lat: około 70mg/dzień
  • dla dorosłych: około 70-100mg/dzień.

Trzeba też pamiętać, że witamina C w zwiększonych dawkach potrzebna jest kobietom stosującym antykoncepcję hormonalną, karmiącym piersią, a także osobom palącym i  alkoholikom.

Jakie owoce i warzywa mają największą zawartość witaminy C?

Najbardziej bogatym w witaminę C owocem jest czarna porzeczka . W 100g owocu jest 183 mg witaminy C – dla porównania  w 100g cytryny jest tylko  50 mg. Wśród jabłek najwięcej  witaminy C zawiera odmiana „antonówka” –  w 100 g  znajduje się średnio 10 mg.

Pamiętajmy o tym, że największa ilość witamin znajduje się tuz pod skórką, a owoce przechowywane w temperaturze pokojowej tracą 15 % zawartości witaminy C w ciągu miesiąca. Ogromy wpływ na rozkład witaminy mają również środki stosowane do konserwowania owoców.

Osoby, które (szczególnie zimą) po zjedzeniu owoców  cytrusowych maja dreszcze albo odczuwają zimno, powinny spożywać je z dużym umiarem, ponieważ cytrusy mają działanie ochładzające. I nic w tym dziwnego, rosną w ciepłych klimatach!, a Polska leży na północy Europy. Warto o tym pamiętać przy układaniu jadłospisu.

Strony: 1 2

PODYSKUTUJ:

POLECANE KSIĄŻKI

Więcej w Książka, Kultura
bokserka_g_plebanek
„Bokserka” – nowa powieść Grażyny Plebanek

Która to już twoja brukselska książka? Druga, po „Nielegalnych związkach”. Czy obłaskawiałaś Brukselę podobnie jak bohaterka? Najpierw była to tylko...

Zamknij