Dzisiaj w prezencie od Zwierciadlo.pl do pobrania ZA DARMO: Magazyn "Zdrowie ma Sens – Jesień".

123rf.com
123rf.com
26 lipca 2013 w Partnerstwo Autor: redakcja-2

Związek po kryzysie

W starym związku nawet po najtrudniejszych przejściach można wiele zacząć od nowa. Co można zrobić w tym lepszym kierunku?

1. Określ, co cenisz w relacji

Kiedy przeżywamy ból i rozczarowanie, naturalne jest, że koncentrujemy się na tym, co nas rani i co nam się nie podoba. Jednak pary, którym udaje się wyjść z kryzysu, potrafią w trudnych momentach patrzeć na siebie i swój związek pozytywnie. Ten krok pomoże ci znaleźć powody, dla których warto zostać razem i odbudowywać relację.

2. Szukaj wsparcia również poza relacją

Jeśli przeżyłaś kryzys w związku, poszukaj zaufanej bliskiej osoby, z którą możesz rozmawiać o swoich bieżących przeżyciach. Może to też być terapeuta.

3. Bądź czujna, kiedy wracają stare wzorce

Po kryzysie potrzebna jest uważność na to, czy nie powielamy tych samych starych zachowań, które do niego doprowadziły. Cały czas warto być czujnym, czy wdraża się w życie nowe sposoby na rozwiązanie dawnych problemów. Ważne, żeby dwie osoby w związku uczestniczyły w aktywnym wprowadzaniu zmian.

4. Daj sobie czas dla ustalenia nowych granic

Zwłaszcza, gdy zdrada lub inne poważne nadszarpnięcie zaufania, były konsekwencją kryzysu i go ujawniły, potrzebny jest czas, żeby na nowo ustalić osobiste granice. Po takim doświadczeniu strona, która czuje się zraniona, wycofuje się na jakiś czas. W związku pojawia się nowa przestrzeń, która może zostać wypełniona nowym zaufaniem. Zanim jednak to się stanie, potrzeba cierpliwości i pokory obu stron.

5. Nie wchodź w rolę ani ofiary, ani kata

Mamy tendencję zakładać, że jedna strona jest bardziej winna niż druga, to znaczy że jest kat i ofiara. Potem, gdy kat przyzna się do winy, ofiara się nim staje, żeby go ukarać. W ten sposób uniemożliwiamy sobie prawdziwe wybaczenie i nowe porozumienie. Lepiej jest założyć, że w powstaniu kryzysu udział miały dwie strony, nie taki sam, nie zawsze równy, ale istnieje coś takiego jak współodpowiedzialność. Takie podejście sprawia, że szybciej i mniej boleśnie wychodzi się z kryzysu.

6. Uświadom sobie, że nie jesteś swoją przeszłością

Każdego dnia możesz od nowa zdecydować o swoim samopoczuciu, możesz zacząć myśleć nowe myśli, możesz inaczej się zachowywać, inaczej działać. Każdą zmianę możesz wprowadzić do swojego wnętrza, a więc jest szansa, że do związku również. Patrz do przodu, zostaw przeszłość.

PODYSKUTUJ:

POLECANE KSIĄŻKI

Więcej w Książka, Kultura
bokserka_g_plebanek
„Bokserka” – nowa powieść Grażyny Plebanek

Która to już twoja brukselska książka? Druga, po „Nielegalnych związkach”. Czy obłaskawiałaś Brukselę podobnie jak bohaterka? Najpierw była to tylko...

Zamknij