Co warto suplementować w ciąży?

Ciąża to wyjątkowy czas dla kobiety. Rozwija się w jej ciele nowe życie, a zatem musi zadbać już nie tylko o siebie, lecz także o swoje dziecko. Pomaga w tym nie tylko dieta, ale również odpowiednia suplementacja i regularne wizyty u lekarza. Należy sprawdzić, które suplementy warto przyjmować w czasie ciąży, aby były bezpieczne dla przyszłej mamy i maluszka.

Suplementy i witaminy dla kobiet w ciąży

Temat zdrowia kobiet ciężarnych jest nie tylko niezwykle istotny, ale trudny ze względu na oczywiste ograniczenia w stosowaniu pewnych produktów. Należy ze szczególną ostrożnością podchodzić do przyjmowania wszelkiego rodzaju środków jak choćby kompleksów witamin dla kobiet, kosmetyków itd.

Jednocześnie w czasie ciąży trzeba szczegółowo monitorować stan swojego zdrowia, robiąc badania oraz konsultując się z lekarzem. Może on zalecić stosowanie choćby bezpiecznych witamin i minerałów dla kobiet w ciąży (np. doppelherz.pl/produkty/mama-i-dziecko/), jeśli jest taka potrzeba. Oprócz tego znaczenie ma odpowiednia dieta, w której znajdą się te najważniejsze witaminy i minerały. Oto niektóre z nich.

Kwas foliowy jeszcze przed ciążą

Kwas foliowy, czyli witamina B9, odpowiedzialny jest m.in. za regulację wzrostu i działania komórek, dodatkowo ma ogromne znaczenie dla kobiet w ciąży. Przyjmowanie odpowiednich dawek kwasu foliowego może zmniejszyć ryzyko powstania wad cewy nerwowej u płodu, dlatego zaleca się suplementację już w trakcie starań o dziecko. Jaka dawka kwasu foliowego jest odpowiednia? Zespół Ekspertów Pierwotnej Profilaktyki Wady Cewy Nerwowej już od ponad 20 lat rekomenduje suplementację na poziomie 0,4 mg kwasu foliowego na dobę.

Kwas foliowy występuje również w wielu produktach spożywczych, dlatego warto przyjrzeć się swojej diecie. Gdzie znajdziemy największe dawki kwasu foliowego?

  • sałata rzymska,
  • brokuły,
  • rośliny strączkowe,
  • kiełki pszenicy,
  • brukselka,
  • drożdże,
  • kalafior.


Witamina D nie tylko w ciąży

O niedoborach witaminy D, zwłaszcza w naszej szerokości geograficznej, napisano już bardzo wiele. Jej rola nie ogranicza się wyłącznie do wzmacniania kości, ale również ma wpływ m.in. na układ odpornościowy, dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiedni jej poziom. Szczególnie jednak w ciąży należy zwrócić na to uwagę, ponieważ istnieje szereg badań, które potwierdzają związek między niedoborem witaminy D w ciąży a powikłaniami, np. w postaci cukrzycy ciążowej. Oto produkty bogate w witaminę D:

  • makrela,
  • margaryna,
  • jajka,
  • kurki,
  • oleje roślinne,
  • wątróbka.

Warto pamiętać, że jeżeli ciężarna suplementuje witaminę D, należy podawać ją razem z witaminą K2, ponieważ poprawia jej przyswajanie.

Żelazo przeciw anemii

Wspomaga m.in. odporność, układ nerwowy, jest też składnikiem hemoglobiny, wiąże i transportuje tlen przez krew. Odgrywa więc istotną rolę w ludzkim organizmie, zapobiega anemii, choć jego suplementacja nie jest dla każdego obowiązkowa. Należy przede wszystkim zrobić badania i sprawdzić, czy mamy do czynienia z niedoborem. Nadmiar żelaza w diecie potrafi być równie niebezpieczny, co jego niedobór. Dlaczego jednak ten mikroskładnik jest istotny szczególnie dla kobiet w ciąży? Przede wszystkim ze względu na anemię, ale również po prostu w tym wyjątkowym czasie zwiększa się zapotrzebowanie na żelazo.

Jakie produkty są bogate w żelazo? Oto kilka z nich:

  • baranina,
  • wołowina,
  • cielęcina,
  • wątróbka,
  • boćwina,
  • kasza pęczak,
  • brązowy ryż,
  • porzeczki,
  • poziomki,
  • maliny,
  • morele,
  • fasola.

Jod dla każdej kobiety ciężarnej

Chociaż od 1997 roku dzięki narodowemu programowi profilaktyki jodowej próbowano rozwiązać problem niedoboru jodu, nadal szacuje się, że ponad połowa populacji Europy zmaga się z jego niewystarczającym poziomem w organizmie. Warto wspomnieć, że dawka jodu dla dorosłej osoby to 150 µg, natomiast dla kobiety ciężarnej wynosi już 250 µg. Dlatego należy właśnie szczególnie zwracać uwagę na poziom jodu u kobiet w stanie błogosławionym. Jego rola to m.in. pomoc w wytwarzaniu hormonów tarczycy. Produkty uzupełniające poziom jodu w organizmie to np.: oczywiście sól jodowana (w rozsądnych ilościach!), dorsz, mintaj, brokuły, orzechy laskowe, szpinak czy płatki owsiane. Warto jednak podpytać lekarza o suplementy dla kobiet w ciąży właśnie z jodem.

Kwas DHA dla mózgu i wzroku

Należy on do grupy kwasów tłuszczowych omega-3, a jeśli chodzi o samo działanie, ma wpływ prawidłowy rozwój mózgu i wzroku dziecka, dlatego tak ważne jest, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom w diecie. Istnieje szereg badań, w których wykazano pozytywny wpływ na masę urodzeniową dziecka oraz wiele innych czynników, np. mniejszą zapadalność na infekcje u maluchów. Kwas DHA występuje m.in. w tłustych rybach, algach morskich czy owocach morza.

Wapń dla zdrowych kości

Chociaż zapotrzebowanie na wapń w ciąży jest takie samo jak przed ciążą (1000-1200 mg), cały czas warto mieć jego ilość pod kontrolą. Ma on ogromny wpływ na kości i zęby oraz ciśnienie tętnicze, dlatego tak ważne jest pokrywanie jego dziennego zapotrzebowania. Jakie produkty dostarczają dzienną dawkę wapnia?

  • 1 litr mleka,
  • 1 litr kefiru,
  • 600 mililitrów jogurtu naturalnego.