Dlaczego warto jeść pietruszkę?

Pietruszka – Należąca do rodziny selerowatych, zawiera bogactwo witamin i składników mineralnych, które korzystnie oddziałują na nasz organizm.

reklama

Choć pietruszka jest niezwykle cennym i zdrowym składnikiem naszej diety, nie wszyscy znają jej lecznicze właściwości.

Pietruszka jest bogata w składniki odżywcze, takie jak witamina B12, beta karoten, witamina C, fluor, kwas foliowy, witamina K, chlorofil, wapń, żelazo i niezbędne kwasy tłuszczowe. Występuje w dwóch odmianach: pietruszka korzeniowa – jadalny jest korzeń oraz liście oraz pietruszka naciowa – jadalne są tylko liście. Pietruszka jest idealnym dodatkiem to codziennej diety, trzeba tylko przyzwyczaić się do jej charakterystycznego smaku.

Ważne składniki odżywcze:

Pietruszka zawiera bardzo dużo składników odżywczych, między innymi:

  • Witaminę C – zawiera jej więcej niż większość innych warzyw, a nawet pomarańczy.
  • Beta karoten – silny przeciwutleniacz, który zapobiega chorobom oczu. Poprawia również odporność oraz chroni przed toksynami i komórkami rakowymi.
  • Kwas foliowy – odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu zdrowego układu krążenia. Wspomaga prawidłowe namnażanie się komórek i ich dojrzewanie.
  • Fluor i wapń – są bardzo korzystne przy rozwoju zębów i kości.
  • Chlorofil – ma działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze oraz przeciwzapalne. Zwalcza również katar, zapalenie zatok oraz nieprzyjemny zapach potu.
  • Kwas alfa-linolenowy – ważny kwas tłuszczowy, który obniża ciśnienie krwi, zapobiega nowotworom oraz wykazuje korzystne działanie względem mózgu. Spowalnia powstawanie aterosklerotycznych zmian, które powodują twardnienie tętnic i miażdżycę.
  • Śladowe ilości witaminy B12 – która wspomaga układ nerwowy i syntezę DNA.

Korzyści dla zdrowia

Dzięki wielu składnikom odżywczym pietruszka ma następujące zastosowania lecznicze:

  • Pomaga zwalczać przeziębienie, gorączki i infekcje.
  • Zapobiega próchnicy oraz powstawaniu nieprzyjemnego oddechu.
  • Ma właściwości moczopędne i działa korzystnie przy chorobach nerek.
  • Pomaga zwalczać anemię dzięki wysokiej zawartości żelaza i kwasu foliowego.
  • Wspomaga trawienie, przeciwdziała zapaleniom, reguluje cykl menstruacyjny i zwalcza towarzyszący miesiączce ból.

Zwiększa odporność.

  • Oczyszcza krew, dzięki czemu jest używana przy leczeniu chorób wątroby.
  • Zwalcza wolne rodniki, dlatego zapobiega procesom starzenia się, chorobom układu krążenia i nowotworom.
  • Hamuje wydzielanie histaminy przy atakach alergii, dlatego jest używana w leczeniu pokrzywki i innych objawów reakcji alergicznych.

Wprowadzanie do diety:

Pietruszkę można w następujący sposób wprowadzić do codziennej diety:

  • Dodać posiekaną pietruszkę z sokiem z cytryny (jako dressing) do pokrojonych świeżych lub grillowanych warzyw.
  • Użyć pasty z pietruszki, cytryny, imbiru i czosnku do marynowania ryb.
  • Dodać pokrojony korzeń pietruszki do potraw z warzyw, sałatek, surówek i zup.
  • Dodać posiekaną pietruszkę do soku z marchewek, buraków i pomarańczy. Powstanie orzeźwiający, bogaty w witaminy sok.
  • Posypać natką pietruszki sałatki, surówki, ziemniaki i zupy.
  • Zastosowanie pietruszki w codziennej diecie jest właściwie nieograniczone.

Efekty uboczne:

Należy zwrócić uwagę w następujących sytuacjach:

  • Pietruszka nie powinna być spożywana w nadmiarze przez kobiety w ciąży, ponieważ składniki w niej zawarte mogą wpłynąć na skurcze mięśni macicy.
  • Pietruszka zawiera duże ilości szczawianów, które mogą się skrystalizować i spowodować powstawanie kamieni nerkowych u osób narażonych na choroby nerek.

Wskazówki:

  • Pietruszkę należy oczyścić oraz odkroić końcówki korzeni. Liście należy umieścić na ręczniku papierowym i włożyć do lodówki, aby utrzymać ich świeżość.
  • Pietruszka nie powinna być zbyt wilgotna, ponieważ mogłaby się szybko zepsuć. Należy używać świeżej pietruszki, ponieważ wysuszona nie ma tak dobrego smaku oraz tylu wartości odżywczych, co świeża.