Odkryj witaminę życia!

123rf.com

Pracujesz w zamkniętym pomieszczeniu, rzadko przebywasz na słońcu, nie jadasz tłustych ryb, przynajmniej już dwa razy złamałaś kość, często zapadasz na infekcje? Odpowiadając TAK na powyższe pytania, możesz mieć pewność, że cierpisz na niedobór witaminy D. Zimą jesteś szczególnie narażona na jej brak w organizmie.
 

reklama

Czy wiesz, że receptory witaminy D występują w każdej komórce twojego ciała, co oznacza, że jest ona niezbędna do normalnego funkcjonowania organizmu? Można śmiało powiedzieć, że ta witamina wpływa na pracę całego systemu biochemicznego. Zresztą najnowsze badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości i wyraźnie wskazują, że jej niedobór prowadzi do często występujących nowotworów piersi, prostaty, jelita grubego, skóry (u osób z aktywną chorobą nowotworową stwierdzono jej niedobór), a także staje się przyczyną niedoboru insuliny i oporności insulinowej. To właśnie brak witaminy D może być jednym z głównych czynników w rozwoju cukrzycy u dzieci. Co więcej, wywołana nim oporność na insulinę sprzyja występowaniu chorób serca. Wykazano nawet, że szczególnie w krajach północnych w miesiącach zimowych, kiedy organizm nie wytwarza witaminy D naturalnie, czyli pod wpływem promieni słonecznych, współczynnik ataków serca rośnie. Nie od dziś wiadomo, że witamina D jest niezbędna do właściwego przebiegu procesu wapnienia układu kostnego, warunkuje prawidłową mineralizację kości poprzez odpowiednią gospodarkę wapniem i fosforem w organizmie, a także jest odpowiedzialna za przekazywanie bodźców nerwowych do mięśni. W okresie rozwoju ma istotne znaczenie w kształtowaniu się kości i zębów. Niedobór witaminy D u dzieci prowadzi do krzywicy, zaburzenia mineralizacji kości i zmniejszenia masy kostnej, a u dorosłych wywołuje bóle kostne i osteoporozę. Witamina D pomaga także w zwalczaniu próchnicy przez układ odpornościowy, gdyż aktywuje białka obronne. Stymuluje również zdolność do regeneracji wątroby, a ponadto skutecznie reguluje wzrost i różnicowanie komórek (co ma znaczenie również w rozwoju komórek nowotworowych). Ale na tym nie koniec… lista zadań, jakie ma do spełnienia w organizmie człowieka, jest znacznie dłuższa. I tak witamina D ma wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego – pobudza go do walki z bakteriami i wirusami, redukuje ryzyko rozwoju stwardnienia rozsianego, jest niezbędna do właściwego rozwoju układu nerwowego, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, zmniejsza częstotliwość i przebieg objawów astmy, zmniejsza ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów u kobiet. Okazuje się, że kobiety po 65. roku życia, mające niski poziom tej witaminy w organizmie, częściej zmagają się z nadwagą i otyłością niż te, u których poziom witaminy D jest prawidłowy. Wszystko dlatego, że komórki tłuszczowe posiadają receptory dla witaminy D, dzięki czemu znacząco wpływa ona na metabolizm tych komórek w organizmie człowieka. Czy ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości, że warto zadbać o jej obecność w organizmie?

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu ZWIERCIADŁO

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »