14. edycja projektu Fotografia Kolekcjonerska w Warszawie i w Łodzi

FotografiaKolekcjonerska.pl



6 maja 2015 w Leica Gallery Warszawa, Mysia 3 odbędzie się wernisaż 14. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska, zatytułowany „WIDOKI. Krajobraz w polskiej fotografii”. Warszawska odsłona wystawy potrwa do 12 maja, potem „WIDOKI” przeniosą się na łódzki FOTOFESTIWAL, gdzie będzie je można oglądać od 28 maja do 7 czerwca w 2015 w centrum kultury Art_Inkubator, ul. Tymienieckiego 3.

reklama

Krajobraz to temat nieskończonych inspiracji w polskiej fotografii, który artyści na przestrzeni lat w różny sposób interpretowali. Jedni zachwycali się pięknem otaczającego świata, inni odchodzili od tradycyjnych kadrów i nadawali krajobrazowi nie tylko nowy wymiar, ale też tworzyli go… z własnej wyobraźni. Stał się on motywem dzieł takich twórców, jak Zdzisław Beksiński, Chris Niedenthal, Paweł Pierściński, Zofia Rydet czy Kacper Kowalski. Poza ich pracami podczas niezwykłej wystawy „WIDOKI. Krajobraz w polskiej fotografii” w ramach

Podczas 14. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska będzie można oglądać zdjęcia wielu znakomitych autorów. Ekspozycja rozpocznie się w Warszawie, a następnie zostanie przeniesiona do Łodzi, gdzie odbędzie się aukcja wszystkich zdjęć.

Podczas wystawy przedaukcyjnej będzie można zobaczyć rzadkie odbitki wykonane w różnorodnych technikach. Jest to wyjątkowa okazja, aby w jednym miejscu i czasie zobaczyć tak bogaty dorobek polskiej fotografii. Wydarzeniu towarzyszy starannie opracowany dwujęzyczny katalog, w którym znajdą się sylwetki artystów, opisy oraz reprodukcje wszystkich prac.

Na wystawie znajdą się prace przygotowane przez wybitnych artystów. Fotograficzna wędrówka zaczyna się na początku XX w., gdy kilkunastoletni Witkacy uwiecznił na zdjęciu okolice Gubałówki. Tatry pojawiają się jeszcze kilkukrotnie dzięki fotografiom Stefana Arczyńskiego, Edwarda Hartwiga, Henryka Poddębskiego i Antoniego Wieczorka.

Międzywojenna Polska powraca w pracach Jana Bułhaka, twórcy programu Fotografii Ojczystej czy Poddębskiego, który dotarł do ówczesnej granicy polsko-niemieckiej przy ujściu rzeki Piaśnicy do Bałtyku. Pięknem przyrody w duchu piktorializmu zachwycał się Tadeusz Wański, który, wraz z prezentowanym także Tadeuszem Cyprianem, należał do poznańskiego Trójlistka.

Obrazy powojennej zburzonej Warszawy dokumentował Karol Szczeciński, a polską prowincję lat 50. XX w. Zdzisław Beksiński i Jerzy Kosiński.

Osiągnięcia Kieleckiej Szkoły Krajobrazu prezentują Janusz Buczkowski i Paweł Pierściński. Z dorobku tego ostatniego organizatorzy wybrali zdjęcia ilustrujące różne kierunki poszukiwań twórczych, w tym eksperymenty formalne, jak w „Pięcioboku”, nazywanym przez autora „portretem trumiennym krajobrazu kieleckiego”. Kilkoma fotografiami jest przywołana Zofia Rydet, która krajobraz przedstawiała zarówno w cyklach dokumentalnych („Nieskończoność dalekich dróg”), jak i kreacyjnych („Świat uczuć i wyobraźni”). W swoje rodzinne strony zabierają Jerzy Lewczyński i Wojciech Zawadzki. Na plażę w Międzyzdrojach z lat 70. XX w. trafiamy dzięki zdjęciom Chrisa Niedenthala.

Niektórzy artyści, korzystając z motywu krajobrazu, wyrażali refleksje filozoficzne. Temat przemijania i nietrwałości natury podejmuje Zygmunt Rytka. O asymetrii – zarówno rzeczywistości, jak i próbującej ją utrwalić fotografii, opowiadał Zbigniew Do światów stworzonych dzięki wyobraźni mamy dostęp w twórczości kilku artystów. Inspiracją zdjęcia Grzegorza Przyborka był pobyt we francuskim Arles. Natomiast Kobas Laksa i Jan Dziaczkowski swoją uwagę skierowali na Warszawę. Fotokolaż Dziaczkowskiego z cyklu „Góry dla Warszawy” to niezwykła rzadkość na rynku.

Koniec podróży wyznaczają fotografie artystów odnoszących sukcesy w ostatnich latach. W pracy Kacpra Kowalskiego „Kosmos” pojawiają się okolice Sandomierza widziane z nieba, a w podróż po warszawskim osiedlu Przyczółek Grochowski prowadzi Filip Springer. W Jekaterynburgu powstała praca Rafała Milacha z cyklu „7 Rooms” będącego opowieścią o współczesnej Rosji. Z innego kontynentu, z Ameryki Północnej pochodzi portret Tayln autorstwa Ilony Szwarc, przedstawiający jedną z dziewczynek biorących udział w teksańskich zawodach rodeo.