„Mistrz”- recenzja filmu

Mistrz, recenzja filmu

Triumfalny powrót Joaquina Phoeniksa i mistrzowska gra Philipa Seymoura Hoffmana to główne atuty „Mistrza” Paula Thomasa Andersona, który dzisiaj wchodzi na ekrany polskich kin
U podstaw historii łączącej życie dwóch mężczyzn leży scjentologia. Choć reżyser i jednocześnie scenarzysta mówi, że religia założona przez L. Rona Hubbarda nie była dla niego jedyną inspiracją, to plotka głosi, że pierwszą osobą, która obejrzała „Mistrza”, był Tom Cruise, który obok Johna Travolty, Priscilli Presley, Bruce’a Willisa należy do sekty. Nie znam opinii Cruise’a, ale większości członków kościoła film nie przypadł do gustu, podobno próbowali zablokować jego dystrybucję.

Mistrz, recenzja filmu
Joaquin Phoenix w filmie Mistrz, Gutek Film

Reżyser „Magnolii” pokazał nam historię uzależnienia. Z chaotycznych kawałków, bo tak prezentowany jest film, stworzył opowieść o sile i bezradności zarazem. Tytułowego „mistrza”, Lancastera Dodda, gra Philip Seymour Hoffman. Nauczyciel, guru, showman, łapie na haczyk poranionego przez życie byłego żołnierza Freddiego, człowieka uzależnionego od seksu i alkoholu. znakomicie wcielił się w tę rolę, może dlatego, że sam, zniewolony przez narkotyki, po długiej przerwie powrócił do świata kina. W duecie z Hoffmanem udowodnił, że jest mistrzem. Aktorzy porywają nas w świat tajemnicy. Jak wytłumaczyć łączącą ich więź? Skąd się bierze to uczucie – gdy uczeń podąża za nauczycielem, mimo że nie do końca wierzy w głoszoną przez niego teorię, a nauczyciel nie może bez swojego wyznawcy żyć.

Reżysera filmu również śmiało można nazwać „mistrzem”. W sztuce filmowej doskonalił się sam, nikt nie mógł go okiełznać. Po dwóch dniach rezygnował z kursu filmowego na uniwersytecie w Nowym Jorku, a z nowojorskiej szkoły filmowej odszedł po tym, gdy przedstawione pod własnym nazwiskiem scenariusze Davida Mameta (scenarzysty m.in. filmów: „Listonosz zawsze dzwoni dwa razy”, „American Buffalo, „Nietykalni”, „Dom gry”, „Hiszpański więzień”, „Fakty i akty”, i „Mistrz” – historia nauczyciela Jiu-Jitsu Mike’a Terry’ego), zostały nisko ocenione przez wykładowców.

Mistrz, recenzja
Amy Adams w filmie Mistrz, Gutek Film

Po co szkoły, gdy jest się zwierzęciem filmowym? Anderson w wieku 27 lat nakręcił kultowe „Boogie Nights”, film o branży pornograficznej z doliny San Fernando, gdzie sam się wychował. Za „Magnolię” otrzymał w Berlinie Złotego Niedźwiedzia, za „Aż poleje się krew” Srebrnego, a za romans z Adamem Sandlerem, Phlipem Seymourem Hoffmanem i Emily Watson, „Lewy sercowy”, jury w Cannes obdarowało go Złotą Palmą.

„Mistrz” zdobył już liczne pozytywne recenzje. „Imponujący, zdumiewający, niezwykły” – napisał krytyk „The New York Times”. Jego koledzy okrzyknęli film głównym kandydatem do Oscarów 2013. Dla mnie dodatkowym atutem jest ścieżka dźwiękowa, nad którą pracował Jonny Greenwood, kompozytor i gitarzysta mojego ulubionego zespołu, czyli Radiohead.

Mistrzowskie role, nieokiełznany reżyser, tajemnicza gra i dobra muzyka. Z takiej układanki może powstać dobry film. Polecam.