Kobieta która pragnęła mężczyzny

Materiały prasowe

Karen (Sonja Richter), fotograf mody, w paryskiej kawiarni przypadkiem trafia na mężczyznę o imieniu Maciek, który objawia się w jej snach (w tej roli Marcin Dorociński). Mężczyzna budzi w niej na tyle silną namiętność i pożądanie, że wkrótce zostają kochankami. Oboje jednak mają rodziny: on w Warszawie, a ona w rodzinnej Danii. Sytuacja komplikuje się dodatkowo, gdy Karen wraz z rodziną przyjeżdża do Polski.
„Kobieta, która pragnęła mężczyzny” to obraz nierówny i przede wszystkim popadający we wszelkie możliwe schematy gatunku. O ile pierwsza część, ukazująca pierwsze spotkania Maćka i Karen jest jeszcze w miarę zajmująca (choć głównie dzięki przekonującej grze aktorów), to część druga właściwie burzy wszystko. Nadmierny dramatyzm, inwazyjna muzyka i wtórność sprawiają, że cała historia bardziej irytuje niż zachwyca.

reklama

Spora część akcji filmu rozgrywa się w Warszawie, jednak miasto nie zostało pokazane życzliwym okiem reżysera. Nie licząc krótkiej (i niezbyt efektownej) panoramy na Pałac Kultury, przyjdzie nam obcować z kompletnie zaniedbanymi ulicami warszawskiej Pragi, przypominającej bardziej zapomniane przez diabła miasto trzeciego świata, pełne meneli i starych ludzi oraz budynków z obdrapanymi ścianami, niż europejską stolicę.

Aktorzy dają z siebie wszystko i wypadają naprawdę dobrze na tle całego obrazu. Sonja Richter świetnie poradziła sobie z rolą artystki, która płynnie przechodzi od silnego pożądania do niemal psychozy. Dorociński to z kolei chyba nasz najlepszy w tej chwili towar eksportowy. Jego Maciek to trochę tajemnicza i niejednoznaczna postać, i taką już zostaje właściwie do samego końca.

Sam film, reklamowany jako odważny erotyk, nie wychodzi tak naprawdę poza to, co już mogliśmy zobaczyć w całym szeregu – lepszych i gorszych – produkcji tego typu. „Kobietę, która pragnęła mężczyzny” należy usytuować właśnie gdzieś pośrodku. Nie jest to film kompletnie nieudany, ale daleko mu do „Ostatniego tanga w Paryżu”.

Kvinden Der Drømte Om En Mand, Czechy, Dania, Francja, Polska 2010, reż. Per Fly, wyk. Sonja Richter, Marcin Dorociński, Michael Nyqvist, dystr. Gutek Film