1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

„Hot moments” Julity Malinowskiej w Galerii Nizio

mat.pras. wystawy „Hot moments”
mat.pras. wystawy „Hot moments”
Zobacz galerię 5 Zdjęć
Nazwisko Julity Malinowskiej to dziś jedno z najgorętszych i najlepiej rozpoznawalnych w polskiej sztuce. Prace tej znakomitej malarki młodego pokolenia będzie można oglądać w Galerii Nizio na warszawskiej Pradze od 9 października do 6 listopada 2015.

Nazwisko Julity Malinowskiej to dziś jedno z najgorętszych i najlepiej rozpoznawalnych w polskiej sztuce. Prace tej znakomitej malarki młodego pokolenia będzie można oglądać w Galerii Nizio na warszawskiej Pradze od 9 października do 6 listopada 2015.

Artystka należy do twórców młodego pokolenia, ale jej dorobek malarski i wystawienniczy jest ogromny: prace Malinowskiej były prezentowane na ponad 150 wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Hiszpanii, USA, Austrii, Ukrainie i Finlandii. W 2013  Kompas Młodej Sztuki umieścił ją w czołówce najważniejszych młodych rodzimych artystów. Malinowska to stypendystka Fundacji Pro Artibus w Finlandii i laureatka II miejsca w konkursie Samsung Art Master (2005). W 2012 artystka obroniła doktorat na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Obrazy prezentowane na wystawie „Hot moments” nie są ani prezentacją specjalnego zamkniętego cyklu ani też wyborem najnowszych dzieł artystki. To świadoma selekcja prac, które powstawały w latach 2006-2014 – swoistych malarskich „notatek”, jakie artystka rejestrowała podczas licznych podróży. „Hot moments” to sceny obserwowane przy basenie, na plaży w Tajlandii czy w nepalskiej wiosce. Wszystkie zredukowane do pojedynczych kadrów, stanowiących punkt wyjścia dla kompozycji, opracowywanych najpierw w mniejszej skali, często przenoszonych na monumentalne formaty. Tytuły prac nadawane przez artystkę nie są przypadkowe i często odsłaniają niewidoczną na pierwszy rzut oka inspirację (Sąd ostateczny, The Last Jugement) niekiedy przyjmują postać bardziej sugestywną, budującą napięcie (Erotyk). Malując artystka bazuje na zarejestrowanym przez siebie materiale filmowym, stworzonym podczas podróży. Filmy wielokrotnie przeglądane i analizowane klatka po klatce pozwalają autorce na wybranie takich wyizolowanych sekwencji ruchu, które przetworzone później w malarskie dzieło, w dyskretny sposób skierują uwagę widza na ukryty wymiar zdarzenia.

„(Artystka) Podejmuje rzadko pojawiający się we współczesnym malarstwie wątek radości życia, hedonistycznej zabawy. (...)  Bohaterami jej płócien są dzieci o orientalnej urodzie, ciemnej karnacji, które ukazuje nagie w promieniach słońca i falach oceanu oddane beztroskim pląsom. Kompozycje budowane są niezwykle prostymi środkami. Ucieka od konwencjonalnej zabudowy powierzchni płótna, ku bezpretensjonalnej i wyestetyzowanej prostocie zawartej w geometrii figur i monochromatycznych zestawieniach barw. Pomimo żaru słońca i zachwytu nad egzotyczną przyrodą odwiedzanych krajów, autorka wprowadza bardzo oszczędną, wyważoną i chłodną kolorystykę (fragm. tekstu Magdaleny Durdy-Dmitruk do katalogu).

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze