1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Międzynarodowy Festiwal „Spoiwa Kultury”

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Brawurowe, oparte na połączeniu ruchu, tańca i muzyki spektakle, a z drugiej strony śpiewy liturgiczne, medytacyjna „muzyka ciszy”, chrześcijańskie pieśni sakralne. To tylko niektóre atrakcje, jakie czekają na publiczność tegorocznej, 12. już edycji międzynarodowego Festiwalu „Spoiwa Kultury”.

Festiwal prezentuje różne nurty i formy sztuki realizowane głównie w przestrzeniach otwartych. Nazwa festiwalu: "Spoiwa Kultury" wyraża przede wszystkim próbę poszukiwań wspólnych elementów łączących pozornie odległe stylistycznie formy oraz różne obszary kulturowe. Stąd obecność na festiwalu zarówno dużych widowisk teatralnych, jak i kameralnych performance'ów, awangardowej muzyki współczesnej i muzyki świata, jazzu i klasyki, zespołów specjalizujących się w spektaklach alternatywnych i artystów odwołujących się – często w sposób przewrotny – do tradycyjnych konwencji. Podstawowym kryterium jest tu jakość artystyczna połączona z pasją i siłą przekazu oraz otwartość na spotkanie z publicznością. W tym roku organizatorzy Festiwalu postanowili pójść tropem pytań, które na początku lat 60. zadał sobie młody Eugenio Barba, twórca słynnego Odin Teatret, i zarazem najbardziej chyba zasłużony propagator praktyk teatralnych, które wywodzą się z perspektywy antropologicznej. Widząc po raz pierwszy spektakl teatru Kathakali w Indiach stwierdził: „Nic nie wiedziałem o tego rodzaju teatrze. Nie rozumiałem języka i nie był dla mnie jasny kod działań aktorów – tancerzy. Wiedziałem jedynie, co nieco o historiach, które prezentowano i byłem zmieszany ich hałaśliwym i ludowym kontekstem. A jednak w pewnych momentach aktorowi udawało się przykuć moją uwagę, pobudzić moje zmysły, wciągnąć mnie w swoje działania, jedno po drugim. Jak mu się to udawało? Jak to się mogło zdarzyć? Jakie były aktywne składniki naszej interakcji? Czy była to tylko kwestia talentu, łaski, indywidualnego temperamentu? A może to miało coś wspólnego z techniką? A jeżeli tak, to w jaki sposób?...”. Tegoroczne „Spoiwa Kultury” to znakomita okazja do spotkania z tradycjami i kulturami, które zainspirowały Eugenio Barbę do zadania tych najważniejszych dla jego dalszych poszukiwań pytań o „tajemnicę oddziaływania”. Wśród wydarzeń tegorocznej edycji Festiwalu warto wymienić m.in. występ TEATRO DI CAPUA – grupy alternatywnej z Rosji, DO THEATER – eksperymentalnego teatru rosyjskiego oraz TEATRU KATHAKALI z Indii. TEATRO DI CAPUA (ROSJA) Grupa zaliczana do najbardziej interesujących zjawisk współczesnej rosyjskiej sceny alternatywnej. Jej twórca i reżyser Juliano di Capua znany jest m.in. z brawurowych interpretacji klasyki (nagrodzony m.in. Złotą Maską za „Oedipus rex” w 2003). Spektakl „Maria di Buenos Aires” z udziałem argentyńskiej pieśniarki Gabrieli Bergallo, określany jako „inżynieryjne tango-misterium”, to zaskakująca, awangardowa teatralna interpretacja słynnej „tango-opery” Astora Piazzoli. W 2010 zdobył Total Theater Awards: Best Physical and Visual Production i Theater Matters Awards: Best Production na Festiwalu w Edynburgu, rok wcześniej otrzymał dwie nominacje (“nalepszy spektakl” i “najlepsza aktorka”) na festiwalu Golden Mask w Moskwie. DO THEATER (ROSJA/NIEMCY) DO jest jednym z najbardziej znaczących eksperymentalnych teatrów rosyjskich, które wykreowały nowatorski styl łączący ekstremalny teatr fizyczny i teatr tańca. Od ponad 20 lat rozwija autorski język teatralny, realizując liczne międzynarodowe projekty. Jego przedstawienia prezentowane były w ponad 30 krajach. Jest trzykrotnym zdobywcą First Fringe na Festiwalu w Edynburgu. Spektakl „Hangman” buduje absurdalne konteksty poprzez improwizacje oparte na tańcu nowoczesnym. Jest rodzajem anatomii gry, opowieścią o międzyludzkich relacjach wpisanych w strukturę emocji i powtarzalnych zachowań. TEATR KATHAKALI (INDIE) Teatr Kathakali rozwinął się w XVII wieku z takich form widowiskowych, jak: Kootiyattam (klasyczny świątynny teatr sanskrycki), Krishnanattam (teatr obrzędowy) i Kalarippayattu (teatr sztuki walki). Kathakali przedstawia myśl i fabułę indyjskich eposów „Ramajany” i „Mahabharaty” oraz „Puran Bhagawata”. Charakteryzuje się bogactwem kolorów, intensywnością, muzycznością i skodyfikowaną formą. Postacie określane są przez kostiumy, maski i makijaż twarzy, a ekspresja obejmuje zarówno bardzo dynamiczne sceny walki, jak i niezwykle precyzyjne ruchy mięśni twarzy, oczu i rąk, których ułożenie buduje znaczenia, dialogi i charakterystykę postaci. Grupa zaprezentuje spektakl “Lavanasuravadha” (Synowie Sity) zrealizowany na podstawie fragmentów Ramayany. Teatr Kathakali pokazany zostanie w Szczecinie dzięki współpracy z Brave Festival we Wrocławiu. Festiwal potrwa od 7 do 9 lipca. Więcej na

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze