Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój

Nowe kino koreańskie

mat.pras. Ode to my father
18 listopada 2015 in Kultura by redakcja
Od 30 listopada do 4 grudnia 2015 r. w trzech warszawskich kinach: Kinotece, Kulturze, Muranowie odbędzie się pierwsza edycja Warsaw Korean Film Festival. Jakie filmy znalazły się w programie przeglądu?

Do końca lat 80. kinematografia koreańska przeżywała głęboki kryzys – była bardzo ograniczona przez cenzurę i przegrywała z telewizją. Gdy w kraju doszło do zmian politycznych i ekonomicznych, pojawiła się przestrzeń zarówno dla produkcji komercyjnych, jak i nurtu autorskiego. W połowie następnej dekady  w koreańskim filmie dało się zauważyć „nową falę” – powstały filmy o nowoczesnej narracji, atrakcyjne wizualnie, często zakorzenione w tematyce polityczno-społecznej. „Koreańskie kino nie wywalczyło tej wolności w jeden dzień, a proces przemian był w istocie rozłożony na lata. Przez ten czas wyrosło nowe pokolenie reżyserów opowiadających o nowych bohaterach i nowych problemach, odrywające się od przeszłości i zdobywające popularność wśród młodych widzów”, pisał filmoznawca i profesor Kyung Hee University, Darcy Paquet (Darcy Paquet, New Korean Cinema: Breaking the Waves). Warszawski przegląd przybliża tę zupełnie egzotyczną dla polskiego widza kinematografię.

W programie Warsaw Korean Film Festival znalazło się 7 filmów oraz spotkania z twórcami i wykład.  Wstęp na wszystkie wydarzenia, z wyjątkiem filmu otwarcia, wolny! Miejsca można rezerwować do 20 listopada. Kompletny program festiwalu oraz informacje na temat rezerwacji tutaj.

Revivre, reż. Im Kwon-taek

 

Reżyser filmu Im Kwon-taek to jedne z najdłużej nieprzerwanie tworzących azjatyckich twórców. Nazywany „koreańskim Akirą Kurosawą” zadebiutował w 1962 roku i dotychczas nakręcił ponad 100 filmów. Jego twórczość – często poruszająca wątki historyczne i przyglądająca się tradycjom – stała się wizytówką narodowej kultury i uniwersalnym językiem, w którym można porozumieć się z przeszłością tego kraju oraz opisać jego współczesność. W „Revivre” reżyser nawiązuje m. in. do tradycyjnego obrządku chowania zmarłych i rozwija historię bohaterów właśnie wokół tematu żałoby i próby pogodzenia się z odejściem bliskiej osoby.

Koniec zimy, reż. Kim Dae-hwan + Q&Aun

Melancholijny, zanurzony w mroźnej atmosferze i chłodnych kadrach film z 2014) jest znakomitym debiutem Kim Dae-hwana, nagrodzonego m.in. na festiwalu filmowym w Busan i Sachalinie. Reżyser będzie gościem Warsaw Korean Film Festival,

Letnia fantazja, reż. Kun-jae Jang

Nostalgię i lekkość tej opowieści pamięta się jeszcze długo po zakończeniu seansu. Obraz składa się z dwóch, swoiście się uzupełniających części: pierwsza, zbudowana z monochromatycznych kadrów, opowiada o koreańskim reżyserze odwiedzającym japońską wioskę Gojo w towarzystwie swojej asystentki; w drugiej, nakręconej w kolorze odsłonie historii, powracają te same postaci, choć mają inne role – tym razem fabuła stanowi rodzaj fantazyjnej wariacji na temat tego, co mogłoby im się przytrafi. Film został znakomicie przyjęty m.in. na festiwalach w Busan, Rotterdamie i Hongkongu.

Snowpiercer, reż. Bong Joon-ho

Superprodukcja oparta na francuskim komiksie „Le Transperceneige” Jacques’a Loba i Jean-Marca Rochette była hollywoodzkim debiutem koreańskiego twórcy, który zasłynął wcześniej takimi głośnymi tytułami, jak„The Host – Potwór” (2006) czy„Matka” (2009).

Strony: 1 2


Warsztaty Wojciecha Eichelbergera w wersji online

Nie wstydź się wizyty u urologa! Działaj!

Patrząc na wydłużające się kolejki do lekarzy – szczególnie specjalistów – oraz czytając raporty o wydatkach ponoszonych na leki, można dojść do wniosku, że Polacy ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI