1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

„Passion/Pasja” w Teatrze Wielkim – o tym, dlaczego prostota i piękno mogą prowadzić ku wieczności

Zobacz galerię 14 Zdjęć
23.03.2015 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbył się spektakl „Passion/Pasja”. Jego producentem, scenarzystą i współreżyserem był Piotr Hull – wydawca magazynu Żurnal, fryzjer, właściciel salonu Wilcza 18 i współwłaściciel Barberian Acedemy & Barber Shop.

„Pasja” to subiektywna impresja Piotra na temat tego, co to znaczy być artystą. Hull skupił się na dylematach odwiecznie towarzyszącym każdemu twórcy – oddać się na procesowi twórczemu, czy dążyć do spełnienia? Gdzie poszukiwać klucza do nieśmiertelności? Czy pasja może być eskapistyczną drogą do wieczności?

Piotr Hull oraz Martyna Iwańska – współreżyserka spektaklu, autorka znakomitego Video-Artu „Wieczność” stanowiącego integralną część przedsięwzięcia, odpowiadali na te pytania podczas 7 części składających się na spektakl: Początku, Ciszy, Pustki, Wnętrza, Serca, Wieczności oraz Zakończenia. Towarzyszyły im w tym fenomenalne gwizdy spektaklu: m.in soliści Polskiego Baletu Narodowego – Aleksandra Liashenko i Paweł Koncewoj, aktorki Marieta Żukowska i Agnieszka Żulewska oraz ceniony za kompozycje do filmów Paweł Lucewicz.

„Passion” to już drugi spektakl, w którym Hull godzi ze sobą teatr, balet, muzykę na żywo, video-art, performance oraz... pokaz fryzjerskiego rzemiosła. Rok temu zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego ze spektaklem „Adicction”, usiłującym rozstrzygnąć wszechobecny spór o piękno. Czym „Passion” różniło się od „Addiction”? Jak mówi sam producent: „Przede wszystkim, różnica polega na proporcji sztuki do rzemiosła. „Addiction” był pokazem fryzjerskim, z elementami spektaklu. „Pasja” to interdyscyplinarny spektakl, z elementami fryzjerstwa. Dla mnie to dwa bardzo różne projekty. Przy ostatnim przedsięwzięciu punkt ciężkości oparliśmy na sztuce – scenariusz, próby artystyczne, sale baletowa... Godziny przygotowań, nauki i setki odebranych lekcji pokory – tym razem zdecydowana większość elementów (poza fryzjerstwem) była dla mnie nowością”.

Sądząc po efektach, a także po głosach osobistości zebranych na widowni, wśród nich Krzysztofa Materny – mentora Piotra Hulla, Łukasza Maciejewskiego, Romy Gąsiorowskiej, czy Kamilli Baar – to dopiero przedsmak możliwości wydawcy Żurnala. Hull zaraził swoją „Pasją” wszystkich zebranych. Przekaz był minimalistyczny, oszczędny w środkach ekspresji, wiele rozgrywało się między słowami... A przy tym wszystko – od stonowanej scenografii, przez kostiumy, oszczędną grę aktorską i sensualną choreografię baletową – było tak bezpretensjonalnie piękne.

„Prostota i piękno – tych środków wyrazu poszukiwałem” – uśmiecha się Piotr Hull. „Chciałem udowodnić, że przesyt w teatrze jest zbędny. Czysta forma, niemal monochromatyczny obraz... Zależało mi na tym, by dotknąć wnętrza odbiorcy w każdym calu. Temu służyły starannie dobrane muzyka, słowo, ciało, ruch, emocje. Chcieliśmy zbliżyć się do piękna w czystej postaci”.

Zaskakujący był finał spektaklu. Na scenie, wraz z twórcami, aktorkami, tancerzami, modelkami i artystami fryzjerskiego rzemiosła, pojawiły się wszystkie osoby związane z przedsięwzięciem – od instrumentalistów i muzyków, przez grafika, oświetleniowców i zespół PR, po asystentów fryzjerów i ekipę techniczną. „Stworzyliśmy zespół” – mówi Hull. „Każda osoba miała swój wkład, każda energia przyczyniła się do nagromadzenia całokształtu pozytywnych emocji towarzyszących „Pasji”. Nie wyobrażałem sobie, że mógłbym kogokolwiek pominąć”.

„Pasja” za nami. Goście Piotra Hulla oraz Ci, którym nie udało się dotrzeć na spektakl, powtarzają niemal unisono: „Dlaczego to przedsięwzięcie jest jednorazowe? Kiedy znów będzie można je zobaczyć?”. Magia „Pasji” polega na tym, że jest unikatem – w tej formie nie powróci nigdy. A jednocześnie – projekt na tę skale, z tak pozytywnym odbiorem, tylko zaostrzył apetyt Piotra Hulla. Pytany – co teraz?, odpowiada: „Realizacja kolejnych marzeń. Chciałbym mieć możliwość obcować z pięknem częściej, móc dzielić się nim z innymi, bez żadnych ograniczeń. Teatr okazał się optymalnym środkiem wyrazu, a do tego – moim uzależnieniem. Nie zamierzam iść na odwyk”.

Zapis spektaklu „Passion/Pasja” można obejrzeć w Internecie.

Piotr Hull, fryzjer, właściciel salonu Wilcza 18 i współwłaściciel Barberian Academy & Barber Shop, wydawca magazynu Żurnal, producent teatralny, wizjoner. Od najmłodszych lat interesował się też światem teatru, intrygowała go scena, to co na niej oraz poza nią, a także rozterki towarzyszące każdemu artyście, zwłaszcza te związane z poszukiwaniami klucza do wieczności. Z owej fascynacji zrodziły się interdyscyplinarne projekty artystyczne, łączące w sobie takie sztuki, jak: balet, teatr, muzyka, video-art, improwizacja, fryzjerstwo oraz performance: „Addiction” (2014) i „Passion” (2015).

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze