1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

Pożegnanie Emilii: 6-14 maja 2016

</a> Dom meblowy Emilia, ok. 1970, fot. Archiwum Biura Projektów Budownictwa Ogólnego Budopol S.A.
Dom meblowy Emilia, ok. 1970, fot. Archiwum Biura Projektów Budownictwa Ogólnego Budopol S.A.
O północy w sobotę 14 maja – w kulminacyjnym momencie tegorocznej Nocy Muzeów – dobiega końca czteroletni okres działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w dawnym pawilonie meblowym Emilia.

</a> Dom meblowy Emilia, ok. 1970, fot. Archiwum Biura Projektów Budownictwa Ogólnego Budopol S.A. Dom meblowy Emilia, ok. 1970, fot. Archiwum Biura Projektów Budownictwa Ogólnego Budopol S.A.

Dom meblowy Emilia, dotychczasowa przestrzeń wystawiennicza Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51

Przyszłość budynku, w ostatnich latach na nowo odkrytego i polubionego przez warszawiaków, pozostaje niepewna. Prywatny właściciel planuje jego zburzenie, stołeczny konserwator zabytków apeluje o przeniesienie możliwych do ocalenia elementów pawilonu i odtworzenie go w sąsiedztwie Pałacu Kultury i Nauki, zaś konserwator wojewódzki zapowiada wpisanie Emilii do rejestru zabytków, by zapewnić jej pełną ochronę. Który scenariusz się spełni, pokażą najbliższe miesiące, jednak niezależnie od tego Muzeum żegna się z Emilią i do tego pożegnania zaprasza wszystkich sympatyków jej gościnnej architektury, sprzyjającej wzajemnemu spotkaniu sztuki i publiczności. Na program wydarzeń składać się będą koncerty, performansy, a także konferencja poświęcona architekturze modernistycznej i premiera albumu o pawilonie.

Zamknięcie ostatnich trzech wystaw nastąpi wieczorem w niedzielę 1 maja, zaś pracownicy Muzeum i uczestnicy Nocy Muzeów wspólnie opuszczą budynek o godzinie 23:55 w sobotę 14 maja. Wydarzenia pożegnalne rozpoczną się w piątek 6 maja, organizowanym wspólnie z gazetą „Co Jest Grane 24” wieczorem koncertowym, w ramach którego ze specjalnym projektem muzycznym poświęconym Emilii wystąpi muzyk, poeta i artysta sztuk wizualnych Wojciech Bąkowski, zagra trio elektropopowe Kamp! i Soniamiki.

Już dzień później, w sobotę 7 maja o godzinie 12.00 rozpocznie się expo zéro - kilkugodzinna choreograficzna wystawa przygotowana przez Borisa Charmatza, jednego z najważniejszych współczesnych choreografów, dyrektora Muzeum Tańca w Rennes we Francji. Jest to wystawa bez dzieł sztuki, ale z udziałem zaproszonych artystów, tancerzy, filozofów, teoretyków sztuki i kuratorów. Nie przedstawia obiektów materialnych, a inscenizowane rozmowy, krótkie pokazy taneczne, gesty, słowa mówione i ruch, rozpisane na cały pusty budynek Emilii. Projekt expo zéro zdaje się doskonale nawiązywać do sytuacji Muzeum opuszczającego swą siedzibę, opróżnioną z dzieł sztuki i mebli, w której zostali już tylko ludzie i dziejące się między nimi zdarzenia. Wcześniej expo zéro prezentowane było m.in. w Tate Modern w Londynie (maj 2015) i na festiwalu Performa 11 w Nowym Jorku (listopad 2011). Po wydarzeniu, odbędzie się spotkanie z Borisem Charmatzem.

W dniach 11-13 maja Ari Benjamin Meyers, kompozytor i dyrygent, i Sissel Tolaas, chemiczka i badaczka zapachu, spotkają się na jeden dzień i na jedną noc w pawilonie Emilia, aby zaangażować publiczność w grę opartą wyłącznie na zapachu i dźwięku. Odwołując się do zmysłów najmniej dotąd w Muzeum używanych, artyści uruchomią ukryte i podświadome pokłady pamięci „Emilii”. Po uprzednim zapoznaniu się z przeszłością pawilonu z pomocą medium, Meyers i Tolaas przekażą węchowe i słuchowe wspomnienia pustego budynku z powrotem publiczności, po czym w dialogu z nią reaktywują jej własne zapachy i wspomnienia.

</a> Pawilon Emilia. Fot. Maja Wirkus. Dom meblowy Emilia, dotychczasowa przestrzeń wystawiennicza Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51 Pawilon Emilia. Fot. Maja Wirkus. Dom meblowy Emilia, dotychczasowa przestrzeń wystawiennicza Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51

W dniach 12-13 maja (czwartek i piątek) w Emilii odbędzie się konferencja „Modernizm prawem chroniony”, z udziałem obrońców zabytków powojennej architektury z różnych miast Polski, historyków i konserwatorów. Dwudniowe spotkanie zakończy premiera albumu „Emilia. Meble, muzeum, modernizm”, wydanego w cyklu Mówi Muzeum wspólnie z wydawnictwem Karakter. W wydarzeniu wezmą udział autorzy tekstów, a także Maja Wirkus, fotografka, która na zlecenie Muzeum stworzyła unikalny portret zdjęciowy pawilonu Emilia. W albumie znajdzie się również wybór kilkudziesięciu zdjęć nadesłanych przez publiczność Muzeum.

13 maja wieczorem Muzeum zaprasza na koncert pochodzącego z Detroit postindustrialnego tria Wolf Eyes - mówi się o nich, że są spadkobiercami takich legend jak Swans, Einstürzende Neubauten czy Misfits i autorami najbardziej rozpoznawalnego brzmienia awangardowo-rock'n'rollowego noise’u XXI wieku. Ich koncert poprzedzi występ Anny Zaradny, zaś po Wolf Eyes zapraszamy na set dj-ski przygotowany przez Jacka Sienkiewicza we współpracy z liczną grupą artystów sztuk wizualnych, których prace znajdują się w kolekcji Muzeum.

Muzyczno-performatywny charakter będzie miała także pożegnalna Noc Muzeów w Emilii – ten wieczór to ostatnia szansa na odwiedzenie pawilonu i zajrzenie we wszystkie jego zakamarki i na robienie pożegnalnych zdjęć. Główną przestrzeń Emilii wypełnią dźwięki monumentalnej i rzadko wykonywanej kompozycji awangardowego brytyjskiego kompozytora Corneliusa Cardew „The Great Learning”, pod której adresem po raz pierwszy na przełomie lat 60. i 70. użyto w muzyce określenia „minimalizm”. Wykonywane przez kolektyw Strefa Wolnosłowa fragmenty „The Great Learning” będą swego rodzaju środowiskiem dźwiękowym dla zwiedzających Emilię po raz ostatni widzów, ale i dla artystów zaproszonych do zaprezentowania własnych performansów w trakcie wykonywanego utworu. Artyści ci to Brud, Ray Dickaty, Alessandro Facchini, Gamid Ibadullayev, Irad Mazliah, Sean Palmer, Philip Palmer, Candelaria Saenz Valiente – mieszkający w Warszawie muzycy, choreografowie, tancerze, performerzy i artyści wizualni, których zadaniem będzie wejście w podwójny dialog – z Corneliusem Cardew, ale i z pawilonem Emilia. Budynek stanie się bohaterem występów, przygotowanych specjalnie na ten wieczór. Odnosząc się do historii, architektury, akustyki i symboliki pawilonu stworzą artystyczny przewodnik po budynku w ostatnią noc jego artystycznego życia.

PROGRAM WYDARZEŃ

piątek 6 maja

21:00 – impreza Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i „Co Jest Grane 24”. Wystąpią: Wojciech Bąkowski, Kamp!, Soniamiki

sobota 7 maja

12:00-18:00 – performance „expo zero” Borisa Charmatza, spotkanie z choreografem

środa 11 maja – piątek 13 maja

środa 12:00-20:00, czwartek/piątek 20:00-12:00

„Wspomnienia przyszłości” – interwencja Ariego Benjamina Meyersa i Sissel Tolaas

środa 11 maja

20:30 – koncert Matsa Lindströma „One (for David Tudor)” towarzyszący wystawie „Rainforest V”

czwartek 12 maja – piątek 13 maja

czwartek 16:00-20:00, piątek 12:00-17:00

12:00-16:00 – konferencja „Modernizm prawem chroniony”

piątek 13 maja

18:00-20:00 – premiera książki „Emilia: meble, muzeum, modernizm”

piątek 13 maja

21:00 – koncert Wolf Eyes, Anna Zaradny solo i dj set artyści z kolekcji Muzeum (prowadzenie: Jacek Sienkiewicz)

sobota 14 maja

12:00 – wyprzedaż Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

sobota 14 maja

20:00-23:50 – Noc Muzeów: wykonanie „The Great Learning” Corneliusa Cardew, oprowadzania po budynku

sobota 14 maja

23:50 – opuszczenie Emilii przez publiczność i pracowników Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze