1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

Przegląd aktualnych wystaw

Galeria Entropia we Wrocławiu. Urszula Śliz – Topos. Metamorfoza krzywej.
Galeria Entropia we Wrocławiu. Urszula Śliz – Topos. Metamorfoza krzywej.
Zobacz galerię 5 Zdjęć

 

Polecamy ciekawe naszym zdaniem wystawy sztuki w galeriach i muzeach.

Galeria Entropia we Wrocławiu. Urszula Śliz – Topos. Metamorfoza krzywej.

„Topos – powtarzający się motyw, obraz. Powtarzający się, ale nie ten sam” – mówi o swej sztuce artystka. Niemal na tym samym oddechu podkreśla, że poprzez ów motyw, powtarzający się, przetwarzany na wiele sposobów, taki sam, ale nigdy ten sam kształt, poszukuje własnej tożsamości. Definiuje siebie, tworząc własny, na pozór tylko absolutnie prywatny język, metaforę oderwaną od świata, a jednocześnie mocno przywiązującą widzów do ziemi. Tu znak nie odwzorowuje wprawdzie rzeczywistości, nie małpuje jej, nie odtwarza tego co zastane, ale tworzy w jej wnętrzu nową, pod wieloma względami osobną, jakość.

„Człowiek podąża po torze krzywej bardo trudnej do zdefiniowania” – pisze Śliz, artystka nowoczesna, a jednocześnie nie oderwana, motywem swej sztuki tkwiąca głęboko w tym, co spotyka nas na własnych drogach.

Wystawa czynna do 4 maja 2012.

Muzeum Miejskie Wrocławia (Stary Ratusz). Made in Photo.

Już po raz czwarty Stary Ratusz otworzył swoje podwoje dla wystawy z cyklu „Patio młodych”, który prezentuje dokonania najmłodszego pokolenia wrocławskich miłośników sztuk pięknych. Tym razem galerią „skolonizowali” studenci Pracowni Fotomediów Katedry Sztuki Mediów wrocławskiej ASP.  Zwiedzających, którzy chcieliby spodziewać się klasycznej fotografii, albo tak popularnej fotografii reporterskiej, czeka tym większe zaskoczenie. Nie znajdą tu bowiem opowieści o wojnach, tragediach, ulicznych walkach, a nawet dokumentacji polskiego świętowania „wielkich rocznic”. Jest sięgająca po różne środki i różne techniki, jakże inna od reportażowej, sztuka fotografii, która przetwarza świat po swojemu. Jest fotografia inscenizowana, w której zamknięto własne interpretacje rzeczywistości, co zdarza się… albo i nie. I tak Krzysztof Juszczak zaprasza widzów do świata swej „Chlebowej maskarady”, gdzie chleb powszedni, zmienia się w równie powszednie, nakładane z wielkim namaszczeniem maski; Paweł Modzelewski przetwarza pojęcie tożsamości, gdzie naga prawda różne pokazuje twarze, zamknięte w autoportretach, zaś Artur Huk buduje własny świat, oddając fotografię we władzę „nowego” medium grafiki komputerowej. Dla nich, ale także dla prac Lindy Parys i Dagny Napierały warto zaglądnąć „na” wrocławskie „Patio młodych”.

Wystawa czynna do 6 maja 2012.

Muzeum Miejskie Wrocławia. Balet romantyczny w grafice.

Wystawa zupełnie inna, nienowoczesna, prezentując dziewiętnastowieczne grafiki ze zbiorów wybitnego krytyka Jana Stanisława Witkiewicza. Na 130 zebranych tu grafikach pokazano historię niezwykłą, opowieść o świecie, który już nie istnieje, a przecież istniał i bawił pokolenia naszych pradziadków. Są tu zatem „obrazki” prezentujące balety i tańce dworskie, zapis tego, co działo się w świecie tańca, jak postrzegano tę sztukę, ale również, jak zmieniała się ona na przestrzeni lat. Mamy kostiumy, widzenia poszczególnych postaci, fragmenty inscenizacji z zarysowanymi w tle elementami scenografii. Niezwykła to dokumentacja epoki eterycznych, a jednocześnie silnych tancerek, wyniosłych, upozowanych, zamkniętych w roli, jakże innych od tych, które lata później podglądał w swych obrazach Degas. Brak tu intymności, jest tylko poza, rola, gra, nawet gdy dziewiętnastowiecznych, dumnych ze swej płci młodzianków odziano w przyciasne rajtuzy. Wystawa w Muzeum Miejskim Wrocławia to opowieść o świecie zapomnianym, o artystkach, które w swym środowisku sztuki były nie mniej znane niż dla teatru osoba Heleny Modrzejewskiej. Przed oczami widzów przewija się historia zapomnianego piękna, gracji, baletu romantycznego, za maskami teatralnych póz skrywającego wielkości i upadki swych gwiazd.

Wystawa czynna do 29 kwietnia 2012.

Galeria pod Plafonem we Wrocławiu. Anna Michniewicz – Tkanina.

Świat tu jakby bardziej dotykalny, miękki, przyjazny, to znów chropowaty, nieprzyjemnie wykrochmalony, obcy. Świat stworzony przy pomocy materiału, ze ściśle powiązanych ze sobą nici, splotów definiujących możliwości widzenia obrazu. Prace Anny Michniewicz stanowią opowieść o czasie nadgryzającym tak tkaniny, jak i materię naszego życia, świata; opowiadają o czasie, co wkrada się we wszystkie zakamarki, dotyka nawet tego, co wolelibyśmy przed nim ukryć. Panuje, swoje dawne dzieła przeplatając ze wszystkim, co dzieje się tu i teraz. Przeszłość, kawałki podniszczonych tkanin łączy artystka z innymi fragmentami, połyskującymi nowością, czystością, świeżością, pokazując nie tylko, jak przeszłość splata się z dniem dzisiejszym, jak czas jeden wpasowuje się w drugi. Opowiada również o tym, jak jedno nieuchronnie staje się drugim, jak pierwsze wieści los następnego, tworząc całość. W jednej tkaninie nierozerwalną.

Wystawa czynna do 4 maja 2012.

Klub Puzzle. Strefa Artystyczna Puzzle we Wrocławiu. Antoni Wajda – Człowiek znaleziony w Tatrach.

Wystawa tego młodego, oryginalnego artysty, wrocławianom znanego głównie dzięki satyrycznym rysunkom zamieszczanym w lokalnym wydaniu „Gazety Wyborczej”, inauguruje działalność Strefy Artystycznej Puzzle, która ma stać się kolejna przestrzenią otwartą dla młodej, niepokornej, awangardowej sztuki. Historią, jaką swymi działami opowiada Antoni Wajda inspirowana jest medialnym „show”, wokół niezidentyfikowanego początkowo człowieka, znalezionego ostatniej zimy w Tatrach. Wajda zdaje się zapytywać o jego tożsamość, dając swym widzom masę niejednoznacznych, pozornie tylko definiujących owe domniemania odpowiedzi. Pokazuje artysta różne twarze, postaci mniej czy bardziej zagubione w świecie, ludzkie, to znów nie-ludzkie. Są tu historie, maski, oblicza – bywa więc tajemniczy człowiek  stańczykopodobnym, smutnym błaznem, człowiekiem o głowie wielkookiej sowy, kiedy indziej jego twarz budują poplątane linie, a głowa osadzona jest tuz nad dopiętym na ostatni guzik białym kołnierzykiem ukrawaconej koszuli. Nieznajomy, zagubiony staje się każdym – bez tożsamości przyjąć może dla artysty każda, najbardziej nawet abstrakcyjną tożsamość.

Wystawa czynna do 30 kwietnia 2012.

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze