Getsemani

fot. Ireneusz Sobieszczuk/TVP

Zakulisowe działania brytyjskiej Partii Pracy i ekipy Tony’ego Blaira to temat, który zainspirował Davida Hare do napisania „Getsemani”. Jednak jego opowieść można odczytać także uniwersalnie, w końcu polityk to też człowiek, który ma swoją osobistą hierarchię wartości. I nawet, gdy nosi się w eleganckim garniturze, zdejmuje czasem nienagannie wypastowane buty pozostając w samych skarpetach.
Tak jak premier, który rozmawiając pół-prywatnie z panią minister, sugeruje jej co ma zrobić by utrzymała dotychczasowe stanowisko, choć jak twierdzi jest to niezgodne z jego kodeksem moralnym, spostrzega, że stoi w samych skarpetach. „Getsemani” można zrozumieć jako ukazanie mechanizmów, które kierują ludźmi, dla których dążenie do władzy za wszelką cenę jest priorytetem. Ukazany jest tu też dramat ludzi uwikłanych w politykę jakby pośrednio, nie sprawujących funkcji na wysokich szczeblach. Stoją oni przed wyborami osobistymi i nierzadko sami się oszukują. W jakiś sposób odpowiadają na pytanie o to, co jest ważne. A jaka jest cena tych wyborów? Odpowiedzią jest tytułowe biblijne Getsemani – metafora zwątpienia, momentu decyzji i wyboru. Mówi o tym wierna sobie i swoim wyborom, nauczycielka muzyki, która jak się okazuje na końcu, rozumie „Getsemani” inaczej niż przekaz zawarty w Biblii. Jest ona chyba najciekawszą postacią tej sztuki i jakby się wydawało najważniejszą. Z jednej strony odmawia współpracy z partyjnym zapleczem premiera, które zdobywa finanse hochsztaplerskimi metodami, z drugiej ratuje sytuację, gdy pani minister nie potrafi rozmawiać ze swoją nastoletnią córką, której zachowanie wymyka się spod kontroli i grozi utratą dobrego wizerunku partii. Także rozmowa nauczycielki muzyki z córką pani minister wydaje się najbardziej prawdziwa, gdzie, w kontraście do innych „politycznych” dialogów, brak manipulacji jest wartością. Jednak nie przynosi ulgi, może raczej ukazuje zagubienie ich obu i niepewność.

reklama

Getsemani, autor: David Hare; reżyseria: Waldemar Krzystek. Obsada: Magdalena Cielecka, Agata Buzek, Przemysław Bluszcz, Antoni Pawlicki, Mariusz Bonaszewski, Emilia Nagórka, Agnieszka Grochowska, Maciej Zakościelny, Piotr Adamczyk.