Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Tadeusz Rolke / na zdjęciu: Klara Bielawka, Beata Fudalej, Agnieszka Roszkowska
13 kwietnia 2011 in Teatr by Magdalena Bartnik

Król kłania się i zabija

Co dzieje się z człowiekiem w czasach trudnych? A jakie to czasy trudne? Dyktatury? Biedy? Wojny? Pasek i okno nie znikają. Ale człowiek tak – mówi bohaterka. Eseje Herty Müller posłużyły za podstawę stworzenia spektaklu „Król kłania się i zabija”. Bohaterką jest pisarka, pojawiająca się w trzech postaciach jako młoda dziewczyna, kobieta dorosła i noblistka.

Styl pisarski Müller jest niezwykły, gęsty, poetycki, wielowarstwowy. Spektakl zrealizowano na podstawie esejów i takie też jest to przedstawienie, jakby esej teatralny.  Jest to też swoisty portret kobiety – pisarki, która wypowiada się za pomocą muzyki. Akordeon w jej rękach to gra – dosłowne wygrywanie melodii, to ona gra, ona mówi, pisze. W scenie finałowej bohaterka wypuszcza z jednej ręki akordeon, miech się rozciąga, przypomina tym rozsypujące się kartki papieru.

Spektakl jest oparty o wątki autobiograficzne pisarki. Dzieje się „pomiędzy”, na granicy, jakby w podróży z rodzinnego Banatu do Berlina i z powrotem.

Scenografia przypomina mur berliński, ale też pociąg, z małymi siedzeniami na korytarzu. W podróży Herta spotyka matkę, ojca, jest przesłuchiwane przez securitate. W tej opowieści nie ma ścisłej chronologii, na postać człowieka, jego życie, składają się wszystkie jego etapy, chwile, zdarzenia, doświadczenia, to co jest teraz, jest zbudowane z tego, co było, co się zdarzyło.

Ważną rolę w tej wypowiedzi teatralnej stanowi muzyka. Na żywo gra ją Transkapela, a więc skrzypce, cymbały, kontrabas. Muzyka piękna i porywająca do tańca, jednak w pewnym momencie to piękno staje się przerażające i niepokojące, na słowa „tańcz” nikt nie tańczy, muzyka rozbrzmiewa grana jakby z niepokojem, przymusem.

Herta Müller mówi o pustce, gdy człowiek z bólu odcina się od emocji. O śmierci. O szukaniu swojego miejsca – ciągle w podróży. „Dom jest tam, gdzie są groby” – mówi matka do Herty.

„Król kłania się i zabija” na podst. Twórczości Herty Muller, reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur. Obsada: Klara Bielawka, Agnieszka Roszkowska, Beata Fudalej, Ewa Telega, Miłogost Reczek, Maciej Szary, Sławomir Grzymkowski, Henryk Niebudek, Joanna Król. Teatr Dramatyczny.


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI