1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

9 zasad skutecznej motywacji zespołu

123rf.com
123rf.com
Stworzenie zespołu pracującego z zapałem i na najwyższych obrotach to trudne i pracochłonne zadanie. To rolą szefa jest wydobycie ze swoich ludzi, tego, co w nich najlepsze.

Podpowiadamy, jak zacząć korzystnie wpływać na zespół i jego pracę.

Poszukaj pozytywnej energii w sobie  Pozytywna energia oraz postawa lidera są kluczowe w zarządzaniu zespołem, dlatego trzeba nad nimi pracować. Wzbudzanie w sobie optymizmu i zapału do wykonywanych zadań powinno być elementem codziennego dbania o siebie. Jak pilnujemy zdrowej diety czy regularnych ćwiczeń, tak powinniśmy dbać o swoje pozytywne nastawienie do pracy. Szef powinien zarażać zespół entuzjazmem i być skupiony na wspólnym celu. „Niezmotywowany przełożony, nie będzie w stanie nakłonić ludzi do wytężonej pracy”,  zauważa Joanna Żukowska ekspert międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Nie wystarczy być trenerem, trzeba kibicować  Zdarza się, że pracownicy nie wykorzystują w pełni swoich możliwości, bo brakuje im wiary w siebie. Bywa też, że nie zdają sobie sprawy z tego, co są w stanie osiągnąć. Prawdziwi liderzy powinni znać swój zespół i wiedzieć kogo, na co stać. Lider jest jaki kibic, która zaraża wiarą w zespół. To niezmiernie ważne, by umieć wzmocnić swoich ludzi. Muszą wiedzieć, że wierzymy, iż poradzą sobie z nowym projektem czy klientem. To pomaga im zyskać pewność siebie.

Empatia się sprawdza  Stara szkoła zarządzania radziła sięgać po negatywne wzmocnienia, by osiągać wyniki. Ale to już passé. To podejście nie tylko nie poprawia osiągnięć, ale i wprowadza niezdrową atmosferę. Najlepsze efekty przynosi budowanie silnej relacji z zespołem, opartej na wzajemnym zrozumieniu. Do tego trzeba empatii i okazywania wsparcia. Pracownicy, którzy czują się rozumiani, dają z siebie więcej. Ich zdrowie to priorytet  Zdrowsi pracownicy pracują ciężej, realizują więcej zadań, a dodatkowo czują się szczęśliwsi. Warto o nich zadbać. Wystarczą małe udogodnienia – np. zdrowe przekąski w firmowej kuchni czy dłuższa przerwa. Jeśli pozwala na to budżet firmy, warto pomyśleć o dofinansowaniu pracownikom karnetu na siłownię, basen czy zajęcia fitness.

Dużo dobrych słów Nigdy za wiele pozytywnej informacji zwrotnej – przekazujemy ją, kiedy tylko mamy okazję, w dużych i drobnych sprawach. Większość szefów zwraca się do pracowników tylko wtedy, kiedy ma do zakomunikowania coś negatywnego lub, kiedy chce skorygować czyjąś pracę. Nie chwalą nawet w połowie tak często, jak im się wydaje. Warto dawać przynajmniej trzy pozytywne uwagi na każdą negatywną.

Czasem warto usunąć się w cień   Zostawmy zespół sam sobie. To może brzmieć, jak sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i intuicją, ale jest naprawdę skuteczne. Wycofywanie się to rzadko używane narzędzie motywowania ludzi. Najlepsi pracownicy potrzebują czasem przestrzeni, by rozwinąć skrzydła. Czują, że szef darzy ich zaufaniem i dają z siebie wszystko.

Dobre maniery zawsze w cenie  Mówienie „proszę” i „dziękuję” to podstawa, także w słowniku lidera. Zwykłe „dziękuję” jest najprostszym sposobem pokazania zespołowi, że wiemy, jak dużo wysiłku wkłada w to, żeby wykonać swoje zadania. Komunikujemy im tym samym, że cenimy ich pracę. Doceniani pracownicy czują dumę z tego, co robią.

Drzwi zawsze otwarte  Szef powinien być zawsze gotowy, by wesprzeć zespół. Mimo napiętego grafiku nie może znaleźć chwilę na każdą, nawet niezapowiedzianą rozmowę w cztery oczy, jeśli pracownik o to poprosi. Pilnujmy, by zasada otwartych drzwi nie była pustą deklaracją.

Każdy musi czuć się ważny  Pracownicy powinni mieć jasność, jakie są cele firmy. Dzięki temu będą wiedzieć, jak układać swoją pracę, by nie marnować czasu na mniej istotne, drugorzędne działania. Ponadto, będą czuli się ważną częścią większej całość. Lider musi zadbać o to, żeby wiedzieli, że ich praca przekłada się na osiągnięcie wspólnego celu. 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze