Być w zdrowym ruchu na co dzień

123rf.com

„Ruch to zdrowie” to najpopularniejsze hasło, która ma zmotywować do zdrowego trybu życia i uprawiania sportu. Ale dlaczego tak naprawdę ten ruch jest ważny
w naszym życiu?

Systematyczna aktywność fizyczna to nie tylko walka z nadwagą, ale przede wszystkim utrzymanie sprawności i poprawienie wydolności organizmu. Co za tym idzie? Oprócz wzmocnienia mięśni i zużycia energii ze zjedzonych posiłków regularny ruch przyśpiesza przemianę materii, poprawia krążenie, zmniejsza ryzyko zawału serca, wzmacnia odporność czy pomaga w profilaktyce zaburzeń nastroju. Jeśli tylko jest dopasowany do możliwości naszego organizmu – co przed rozpoczęciem zajęć trzeba sprawdzić u lekarza – przynosi same korzyści.

reklama

Ruch nie oznacza jednak wyłącznie regularnego uprawiania sportu. To oczywiście wskazane, ale nie wszyscy mają dość czasu na treningu. Warto zaznaczyć, że każda forma ruchu jest korzystna:w czasie przerwy obiadowej warto wybrać się na spacer, a zamiast samochodem można wybrać się do pracy pieszo lub rowerem. Jeżeli odpowiednio wyznaczymy trasę oraz dopasujemy tempo do naszej wydolności, jazda będzie miłym odpoczynkiem po pracy i dobrym motywatorem do pracy. Nie zapominajmy o endorfinach, które wydzielają się podczas wysiłku fizycznego, więc z jazdy na rowerze będziemy mieć więcej pożytku niż ze stania w kilometrowych korkach.

Zamiast roweru można także iść do pracy spacerem. Oczywiście często jest to bardzo trudne, bo mieszkamy na drugim końcu miasta, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by przejść pieszo jeden albo więcej przystanków i dopiero wtedy wsiąść w komunikację miejską. Podobnie po wyjściu z pracy – będzie to dobry sposób na odreagowanie stresu, dotlenienie mózgu i lepsze samopoczucie.

Ekspert – dr n. med. Grzegorz Juszczyk, Biuro Edukacji Zdrowotnej Grupy LUX MED.