1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Co oznaczają hotelowe gwiazdki?

123rf.com
123rf.com
Przyjęty przez hotele system kategoryzacji nie zawsze pokrywa się z oferowanymstandardem. Co innego oznaczają 3 gwiazdki w Egipcie, a co innego w krajacheuropejskich. Kiedy możemy zaufać gwiazdkom i jak wpływają na klasę turystycznych ośrodków?

Przyznawane ośrodkom wypoczynkowym i kurortom gwiazdki mają za zadanie informować turystów o standardzie hoteli. Podejmując decyzję o wyborze wakacyjnego miejsca, nie warto jednak kierować się wyłącznie liczbą gwiazdek. Kategoryzacja ta nie jest bowiem jednolita we wszystkich krajach, a gwiazdki zależą od wielu czynników, takich jak lokalizacja hotelu, wielkość i standard pokoi, kompetencje obsługi czy jakość wyposażenia, a także otoczenie, w którym dany obiekt się znajduje. Niekiedy  mogą pojawić się inne odznaczenia, na przykład wielbłądy czy słonie albo litery. Warto jednak pamiętać, że są to symbole  wymyślone  przez touroperatorów.

W większości państw stosuje się 5-stopniową skalę, jednak są też takie, w których hotelom przyznaje się od 2 do 5 gwiazdek (m.in. Malta).  Wyjątkowo hotel może otrzymać nawet 7 gwiazdek, jak na przykład luksusowy Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi. Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji stosują z pewnością duże sieci hotelowe – bez względu na położenie, ilość gwiazdek oznacza konkretny standard. Choć system gwiazdkowy ma ułatwiać rozpoznanie poziomu oferowanych usług, to w praktyce nie zawsze 3 gwiazdki gwarantują wygodne i komfortowe warunki. „W niektórych kurortach, 3-gwiazdkowe hotele często odbiegają poziomem od tych położonych w Europie. W przypadku państw takich jak Egipt czy Turcja, a czasem także krajów basenu Morza Śródziemnego, od podanej w ofercie ilości gwiazdek warto odjąć jedną lub dwie, biorąc pod uwagę fakt, że w różnych miejscach wysoki standard postrzegany jest inaczej”, radzi Damian Ozga, prezes MyTravel.pl. Nie bez znaczenia ma też rok budowy hotelu i czas funkcjonowania destynacji. „3 gwiazdki na Cyprze w hotelu z 2012 roku będą zdecydowanie inaczej wyglądać niż 3 gwiazdki na Costa del Sol w hotelu z 1979 roku. Należy pamiętać, że w krajach Europy Zachodniej, w najstarszych kurortach takich jak Costa Brava w Hiszpanii, Rimini we Włoszech czy choćby El Arenal na hiszpańskiej Majorce, wiele obiektów hotelowych jest zbudowanych w starym stylu i mocno zużytych, mimo licznych renowacji i drobnych remontów”, dodaje ekspert.

Co kryje się pod liczbą gwiazdek?

  • Jedną gwiazdkę otrzymują hotele spełniające podstawowe wymagania: w pokoju jest łóżka, szafa czy umywalka, łazienka może jednak znajdować się poza pokojem.
  • Hotele 2-gwiazdkowe są nieco lepiej wyposażone – każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której goście znajdą podstawowe akcesoria, takie jak mydelniczka, szafka, lustro czy mydło. Do dyspozycji gości powinien być także telefon, telewizor czy restauracja.
  • Na 3 gwiazdki zasługują ośrodki, które zapewniają komfortowe warunki. W łazienkach znajdują się ręczniki, pokoje są zadbane i udekorowane, a hotel dysponuje restauracją, kawiarnią, salą spotkań i sprawnie działającym room servicem.
  • Hotele z 4 gwiazdkami wyróżniają się wysokim standardem – wykwalifikowana obsługa mówiąca w obcych językach, sale konferencyjne, restauracje, kluby, często także ośrodki spa, basen czy siłownia. Pokoje w takich ośrodkach powinny być doskonale wyposażone, wyciszone i z dostępem do internetu.
  • 5 gwiazdek przyznaje się natomiast tylko najlepszym hotelom. Goście mają tam do dyspozycji miejsca parkingowe, wysoko wykwalifikowany personel czy profesjonalne centrum biznesowe.
  • Zdarzają się także hotele luksusowe, które mają więcej niż 5 gwiazdek. Są one zarezerwowane dla gości ceniących najwyższe standardy i dysponujących sporą sumą pieniędzy.
Warto pamiętać, że standard hoteli może się różnić w zależności od kraju, który odwiedzamy. Zazwyczaj 3 gwiazdki gwarantują dogodne warunki, jednak aby nie rozczarować się miejscem po przyjeździe na wakacyjny urlop, warto korzystać ze sprawdzonych ofert i rekomendowanych przez ekspertów czy przyjaciół ośrodków.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze