Co robić, gdy zdarzy nam się stłuczka?

mat.prasowe

Każdy użytkownik kierujący pojazd po drodze powinien posiadać wykupione ubezpieczenie OC. Gwarantuje ono wypłatę środków i pokrycie kosztów leczenia w przypadku kolizji. Często likwidacja szkody zgłaszania jest z OC sprawcy, a dużo lepiej, gdy zgłosimy ją z własnego.

reklama

Śliska nawierzchnia, chwila nieuwagi, usterka auta albo zwykły przypadek – i stłuczka gotowa. Niezależnie od tego, kto ją spowodował, w pierwszej kolejności (i to zgodnie z przepisami prawa) powinniśmy sprawdzić, w jakim stanie są wszyscy podróżujący. Jeśli ktoś potrzebuje pomocy medycznej, powinniśmy ją wezwać w pierwszej kolejności. Musimy też pamiętać o jak najlepszym zabezpieczeniu miejsca zdarzenia – postawienie trójkąta w odpowiedniej odległości od miejsca lub nawet usunięciu aut na pobocze. Większość stłuczek i kolizji kończy się zazwyczaj bez większych komplikacji i obrażeń, więc uczestnicy szybko przechodzą do oględzin pojazdów.

Zgromadzenie dowodów wypadku

Bardzo ważne dla przebiegu całej procedury jest staranne zgromadzenie dowodów już na miejscu wypadku. Każdy z nas posiada obecnie telefon wyposażony w aparat fotograficzny. Zdjęcia wykonane za jego pomocą w zupełności wystarczają, pod warunkiem, że nie są ciemnie i nieostre. Każdy uszkodzony lub budzący nasze wątpliwości element powinniśmy sfotografować. I to nie tylko w naszym aucie, ale również w samochodzie drugiej osoby. Niektórzy, by zyskać większe odszkodowanie lubią „dopsuć” parę elementów po odjeździe z miejsca stłuczki. Warto mieć przy sobie tzw. „Podwójne oświadczenie o zdarzeniu drogowym” – kilka niewypełnionych druków, byśmy nie musieli szukać drukarni w najbliższej okolicy (oczywiście, miej zawsze pod ręką odcinek swojej polisy OC i dowód rejestracyjny). Jest to jednostronicowy dokument, na którym w prostej formie obie strony składają swoje zeznanie z przebiegu kolizji. Można do niego wpisać podstawowe dane o uczestnikach i opis zdarzenia, ale w każdym wypadku warto dodatkowo spisać dane personalne kierującego pojazdem wraz z danymi z prawa jazdy. Jeśli kierujący nie jest jednocześnie posiadaczem pojazdu, także dane posiadacza, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, numer dowodu osobistego lub numer PESEL; dane dotyczące pojazdów biorących udział w zdarzeniu (marka i model, numer rejestracyjny); oraz sporządzić szkic sytuacyjny miejsca zdarzenia. W przypadku, gdy druga osoba odmawia podpisania oświadczenia lub jej stan wskazuje na spożycie alkoholu, bezzwłocznie dzwoń na Policję.

System BLS

Najnowszym, prostym i bezpiecznym sposobem zgłaszania szkody jest system Bezpośredniej Likwidacji Szkody. Dzięki niemu nie musisz kontaktować się z ubezpieczycielem sprawcy, aby dostać odszkodowanie. Cały proces przejmuje na siebie Twój zakład ubezpieczeń – nie bierzesz udziału w procesie rozliczania i masz gwarancję, że odszkodowanie wypłaca ci twój ubezpieczyciel. Usługa ta może być aktywowana automatycznie i posiadają ją następujący ubezpieczyciele: Aviva, Axa Ubezpieczenia, Concordia Ubezpieczenia,Ergo Hestia, Gothaer, PZU, UNIQA i Warta. Nie wszystkie szkody jednak objęte są systemem BLS. Należą do nich szkody osobowe, związane z utratą zdrowa czy mienia, szkody powstałe poza Polską oraz w Polsce, jeśli pojazd jest zarejestrowany poza granicami kraju. Bezpośrednia Likwidacja szkód działa wówczas, gdy w zdarzeniu biorą udział nie więcej niż dwa pojazdy, a szkody majątkowe nie przekraczają kwoty 30 tysięcy złych. Oczywiście towarzystwo ubezpieczeniowe drugiej strony również musi być w zasięgu systemu BLS. Dane te można sprawdzić na specjalnej platformie traktującej o likwidacji szkód z OC: http://zglaszamstluczke.pl/.

Po zgłoszeniu szkody i wysłaniu oświadczenia i kompletu zdjęć następuje likwidacja szkody. W wybranych odszkodowaniach do oględzin wystarczają fotografie, ale w każdym przypadku możemy prosić o osobiste oględziny przedstawiciela towarzystwa. Rzeczoznawca po szczegółowych oględzinach może uznać szkodę za częściową lub całkowitą. Co to oznacza? Szkoda częściowa przyznawana jest wtedy, gdy koszty naprawy pojazdu nie przekraczają jego wartości z dnia zdarzenia. Natomiast szkoda całkowita występuje wówczas, gdy pojazd uległ zniszczeniu w takim stopniu, że nie nadaje się do naprawy lub gdy koszty naprawy przekroczą wartość rynkową pojazdu.

Sposoby rozliczenia szkody

W przypadku tej pierwszej do rozliczenia dostępne są dwie metody – na podstawie kosztorysu naprawy pozwalającej na przywrócenie pojazdu do standu sprzed wypadku, a jego kwota jest wypłacana poszkodowanemu, lub metoda bezgotówkowa/fakturowa. Wówczas zakład naprawczy sam ustala z ubezpieczycielem koszty naprawy samochodu i rozliczają to między sobą, a więc faktycznie naprawa nic nas nie kosztuje i bez naszego udziału odbieramy w pełni sprawny pojazd. Gdy rzeczoznawca stwierdzi dla nas smutny fakty szkody całkowitej, wyliczenie należnego odszkodowania wygląda już nieco inaczej – wówczas wypłacane jest ono metodą różnicową (dyferencyjną). Wówczas najpierw ustala się wysokość odszkodowania poprzez pomniejszenie wartości pojazdu w stanie przed uszkodzeniem o wartość wraku. Oczywiście prawidłowe wyliczenie powinno sprawić, że stan majątkowy poszkodowanego zostanie wyrównany, tzn. że uzyskane a odszkodowanie wraz z kwotą za sprzedany wrak powinno być równe pełnej wartości samochodu przed zdarzeniem.

Terminy, auto zastępcze

W myśl prawa i regulaminów wielu towarzystw ubezpieczeniowych, odszkodowanie powinno zostać wypłacone (lub szkoda naprawiona) w terminie maksymalnie 30 dni od momentu zgłoszenia szkody. Jednak w praktyce zakłady ubezpieczeń działają znacznie sprawniej. Dzięki obsłudze internetowej i telefonicznej, sprawę można zamknąć nawet w tydzień, a otrzymanie należności przyspiesza opcja przelewu bankowego.

W wybranych pakietach ubezpieczeniowych mogą przysługiwać nam dodatkowe roszczenia i świadczenia. Możemy na przykład otrzymać samochód zastępczy, jeśli nasze auto nie nadaje się do dalszej jazdy, a my nie posiadamy innego samochodu. Większość zakładów oferuje dostarczenie pojazdu zastępczego na miejsce zdarzenia, dzięki czemu możemy kontynuować nasza podróż i korzystać z niego aż do momentu pełnego naprawienia własnego auta.

Przed wybraniem ubezpieczyciela warto zapoznać się dokładnie z pakietem oferowanych usług. Czasem warto zapłacić większą składkę, by później mieć mniej nieoczekiwanych zwrotów akcji. Jednak niezależnie od tego, zawsze miej przy sobie dowód rejestracyjny, kwit OC, oświadczenia in blanco – i link do tego artykułu.