Czy crossfit to sport dla ciebie?

123rf.com

Crossfit to niezwykle popularna forma aktywności fizycznej, która pochodzi z USA. Wystarczy sala, kilka sprzętów i kompetentny instruktor. O czym pamiętać, by uniknąć kontuzji?
Trening opiera się na podstawowych ćwiczeniach, które każdy powinien wynieść z zajęć wychowania fizycznego, takich jak: przysiady, pompki, biegi czy podciąganie. Crossfit rezygnuje z profesjonalnych i popularnych sprzętów na rzecz podstawowych narzędzi, jak piłka lekarska, skakanka, drewniana skrzynka czy sztanga. Konieczna jest jednak konsultacja z trenerem przed podjęciem ćwiczeń oraz w trakcie ich trwania. Trener powinien wiedzieć o przebytych urazach czy problemach zdrowotnych, co pozwoli odpowiednio dopasować zakres aktywności oraz ich intensywność.

reklama

Powodzenie treningu crossfit zależy przynajmniej od trzech czynników.

  1. Od obecności profesjonalnego trenera, który nadzoruje ćwiczących i jest w stanie od razu wyeliminować błędy.
  2. Od nauki wykonywania ćwiczeń. Trening jest bardzo na intensywny i każdy błąd może doprowadzić do urazu.
  3. Wreszcie od zdrowego rozsądku ćwiczących – tylko każdy indywidualnie może realne ocenić swoje możliwości i ograniczyć ryzyko poważnej kontuzji.

„Crossfit jest sportem prawie dla każdego, ale pod warunkiem, że dostosowujemy trening do swoich obecnych możliwości. Z czasem można podnosić poprzeczkę, ale ważne, by pamiętać o umiarze i zdrowym rozsądku, szczególnie gdy ma się za sobą przebyte kontuzje”, mówi dr n. med. Cezary Michalak, chirurg ortopeda ze Szpitala Centrum ENEL-MED.

Większość kontuzji, które powstają podczas treningów crossfit, jest wynikiem braku rozwagi, nieumiejętności wprowadzenia ćwiczeń w życie albo braku profesjonalizmu trenera, który powinien czuwać nad każdym z uczestników z osobna. Bardzo łatwo może dojść do ogólnego przetrenowania. Trening jest nastawiony na rozwój wszystkich partii mięśni, więc zakwasy powstają w całym ciele. Dotyczy to zwłaszcza osób, które nie uprawiają regularnie żadnej aktywności fizycznej. Dla nich pierwsze spotkanie z crossfit może okazać się naprawdę bolesne. Gorzej jednak, gdy dojdzie do przeciążenia stawu kolanowego, który jest szczególnie narażony podczas wykonywania większości ćwiczeń. W takiej sytuacji trzeba skonsultować się z lekarzem, ponieważ brak diagnostyki i leczenia może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. Ryzykowne są także problemy z więzadłami. Jak w każdym sporcie tak i przy crossficie bardzo ważna jest rozgrzewka oraz rozciąganie po zakończeniu ćwiczeń.

Wybierając sport dla siebie, należy wziąć pod uwagę szereg czynników, w tym przede wszystkim własne uwarunkowania, stan zdrowia i samozaparcie. Choroby, które uniemożliwiają trenowanie crossfitu to między innymi: niewydolność układu krążenia, nieustabilizowane nadciśnienie. „Podstawowym przeciwwskazaniem jest wczesny stan pooperacyjny oraz wszelkiego rodzaju kontuzje. Jeżeli w trakcie wykonywania ćwiczeń odczuwa się nasilający ból, również wskazana jest natychmiastowa wizyta u specjalisty ortopedy”, ostrzega dr Cezary Michalak. Szczególnie ostrożnie należy podchodzić do treningu, gdy odczuwa się gorączkę bądź też ogólne osłabienie organizmu. Zbyt intensywny wysiłek może stać się przyczyną poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, regularny i prawidłowy trening crossfit przynosi wiele korzyści: utratę zbędnych kilogramów, większą wydolność organizmu, równowagę wewnętrzną. Osoby, które trzymają się przekazywanych przez trenerów zasad, osiągają naprawdę doskonałe efekty.