Jajka od kur z wolnego chowu

123rf.com

Jajko – nieodłączny element zbliżających się Świąt Wielkanocnych, a jednocześnie głęboko zakorzeniony symbol życia, odrodzenia, nowości jest jednym z najstarszych i najbardziej popularnych symboli. Klub Gaja zachęca konsumentów do kupowania jaj z numerem 0 oraz 1. To gwarancja, że jajka pochodziły od kur hodowanych z poszanowaniem ich naturalnych zachowań.
Kura to jedno z najczęściej wykorzystywanych zwierząt w przemyśle. W Polsce hoduje się około 40 milionów kur. Niestety większość z nich, mimo zmian dotyczących hodowli oraz oznaczeń, nadal trzymana jest w klatkach. Od 2012 r. zgodnie z przepisami Unii Europejskiej klatki, w których trzymane są kury muszą być większe, wyposażone w poidło, grzędę i drapaki. Produkcja jaj kurzych w Polsce w 2013 r. wyniosła ponad 10,0 mld sztuk, przy czym jaj spożywczych wyprodukowano 9,0 mld sztuk, a jaj wylęgowych 1,0 mld sztuk. Najpopularniejsze są jajka pochodzące z chowu klatkowego (oznaczone numerem 3), gdzie ptaki nie mają dostępu do wolnego wybiegu. Jaja oznaczone numerem 2 pochodzą z chowu ściółkowego, gdzie kury trzymane są wewnątrz budynku, w maksymalnej gęstości 25 ptaków na metr kwadratowy.

reklama

Numer 1 na skorupce jaja oznacza, że kury mają stały dostęp w ciągu dnia do wybiegu na świeżym powietrzu, zwykle pokrytego roślinnością. Mogą się swobodnie poruszać, siedzieć na grzędzie, kąpać się w piasku oraz wykazywać inne naturalne zachowania. Oprócz pokarmu, który zdobywają same, mają dostęp do paszy, ziaren oraz zieleniny.

Jajka z numerem 0 natomiast pochodzą z chowu ekologicznego od kur trzymanych w warunkach naturalnych, ze swobodnym wyjściem na zewnątrz. Ich nośność nie jest stymulowana sztucznie, mają zróżnicowaną paszę posiadającą certyfikat ekologiczny, żywią się również tym, co znajdą na wybiegu.

Klub Gaja zachęca konsumentów do świadomych zakupów. Jajka od „szczęśliwych” kur są droższe, ale warto zapłacić taką cenę oszczędzając tym zwierzętom cierpienia. Kupując jajka z numerem 0 i 1 popierasz wolny chów kur.

Klub Gaja, jako pierwszy w Polsce (2005 r.) podjął szeroką akcję informacyjną dot. ferm kurzych i oznakowań jaj odpowiadających warunkom, w których trzymane są zwierzęta. Pionierskim przedsięwzięciem był polsko-czesko-słowacko-węgierski projekt badawczy na temat sprzedaży jaj w dużych sieciach handlowych we wszystkich czterech krajach, zakończony raportem Kupuj jajka z głową. W 2012 r. w wyniku działań wielu europejskich organizacji pro zwierzęcych, w tym Eurogrup for Animals, do którego należał Klub Gaja, Unia Europejska znowelizowała przepisy dotyczące hodowli kur niosek, nakładając na przedsiębiorców wymóg większych i lepiej wyposażonych klatek. Materiały Klub Gaja.pl.