Jak bezpiecznie naładować akumulator?

Ładowanie akumulatora nie jest specjalnie problematyczne, a o roli tego elementu w prawidłowym funkcjonowaniu auta nikogo nie trzeba przekonywać. Jak zrobić to we właściwy sposób i czy możliwe jest przeładowanie akumulatora?

reklama

Po czym poznać, że akumulator musi zostać naładowany?

Jedną z pierwszych oznak może być wadliwe działanie niektórych z systemów w Twoim aucie. Wolniejsze niż zwykle opuszczanie szyb lub ustawianie lusterek może wskazywać na niedostateczną sprawność akumulatora. Podobną diagnozę można postawić na podstawie migającego lub niewystarczająco silnego oświetlenia. Warto zwracać uwagę również na specjalną kontrolkę, która wskazuje na problemy z urządzeniem.

Są to jednak sposoby jedynie subiektywne, które nie muszą być bezpośrednią przyczyną zbyt niskiego napięcia akumulatora. Mogą one wystąpić również wtedy, kiedy akumulator jest naładowany, a ich źródła należy szukać gdzie indziej.

Bardziej wiarygodną metodą, służącą sprawdzeniu stanu akumulatora, jest ocena poziomu elektrolitu. Aby tego dokonać, musisz odkręcić korki na akumulatorze i porównać poziom w kolejnych celach. Zwykle widoczne są podziałki określające dopuszczalną minimalną oraz maksymalną ilość płynu. Powinien on w całości zakrywać płyty czynne, najczęściej nie bardziej niż około 1 cm. Jeśli zaobserwujesz braki, konieczne będzie uzupełnienie poprzez dolanie wody destylowanej.

Za najskuteczniejszy sposób uważa się jednak ocenę gęstości elektrolitu. Prawidłowa i optymalna wartość tego parametru wynosi około 1,27-1,28 g/cm3, jeśli jednak spada poniżej 1,25 g/cm3, sugeruje to niską wydolność elementu. W takim wypadku bezpiecznym rozwiązaniem będzie ładowanie akumulatora.

Nieco prostszą, choć znacznie bardziej czasochłonną metodą jest kontrola napięcia spoczynkowego. Do jego prawidłowego odczytu niezbędne będzie pozostawienie auta na całą noc w garażu lub na podwórku, w tym czasie nie możesz odpalać silnika. Jeśli podczas porannego pomiaru odczytasz wartość niższą niż 12,4 V, świadczy to o niedostatecznym naładowaniu akumulatora.