1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Jak bezpiecznie naładować akumulator?

Zobacz galerię 3 Zdjęcia
Ładowanie akumulatora nie jest specjalnie problematyczne, a o roli tego elementu w prawidłowym funkcjonowaniu auta nikogo nie trzeba przekonywać. Jak zrobić to we właściwy sposób i czy możliwe jest przeładowanie akumulatora?

Po czym poznać, że akumulator musi zostać naładowany?

Jedną z pierwszych oznak może być wadliwe działanie niektórych z systemów w Twoim aucie. Wolniejsze niż zwykle opuszczanie szyb lub ustawianie lusterek może wskazywać na niedostateczną sprawność akumulatora. Podobną diagnozę można postawić na podstawie migającego lub niewystarczająco silnego oświetlenia. Warto zwracać uwagę również na specjalną kontrolkę, która wskazuje na problemy z urządzeniem.

Są to jednak sposoby jedynie subiektywne, które nie muszą być bezpośrednią przyczyną zbyt niskiego napięcia akumulatora. Mogą one wystąpić również wtedy, kiedy akumulator jest naładowany, a ich źródła należy szukać gdzie indziej.

Bardziej wiarygodną metodą, służącą sprawdzeniu stanu akumulatora, jest ocena poziomu elektrolitu. Aby tego dokonać, musisz odkręcić korki na akumulatorze i porównać poziom w kolejnych celach. Zwykle widoczne są podziałki określające dopuszczalną minimalną oraz maksymalną ilość płynu. Powinien on w całości zakrywać płyty czynne, najczęściej nie bardziej niż około 1 cm. Jeśli zaobserwujesz braki, konieczne będzie uzupełnienie poprzez dolanie wody destylowanej.

Za najskuteczniejszy sposób uważa się jednak ocenę gęstości elektrolitu. Prawidłowa i optymalna wartość tego parametru wynosi około 1,27-1,28 g/cm3, jeśli jednak spada poniżej 1,25 g/cm3, sugeruje to niską wydolność elementu. W takim wypadku bezpiecznym rozwiązaniem będzie ładowanie akumulatora.

Nieco prostszą, choć znacznie bardziej czasochłonną metodą jest kontrola napięcia spoczynkowego. Do jego prawidłowego odczytu niezbędne będzie pozostawienie auta na całą noc w garażu lub na podwórku, w tym czasie nie możesz odpalać silnika. Jeśli podczas porannego pomiaru odczytasz wartość niższą niż 12,4 V, świadczy to o niedostatecznym naładowaniu akumulatora.

Jak unikać rozładowania akumulatora?

Do większości awarii dochodzi podczas korzystania z urządzeń pobierających prąd przy wyłączonym silniku. Dzieje się tak dlatego, gdyż w czasie pracy silnika alternator ma za zadanie bieżące uzupełnianie zużytej energii. Zamienia on energię mechaniczną na energię elektryczną, która jest następnie zużywana do działania poszczególnych podzespołów. Obrazowo można to przedstawić w następujący sposób: alternator produkuje energię, a akumulator pełni funkcję jej przechowalni i przetwornika do późniejszego wykorzystania.

Z tego właśnie względu, przy wyłączonym silniku akumulator posiada pewną określoną ilość energii do wykorzystania, która nie jest w żaden sposób uzupełniania. Dlatego też najczęściej do rozładowania dochodzi przy pozostawieniu auta na postoju z włączonymi światłami lub radiem albo w skutek niedomknięcia drzwi.

Czasem przyczyn należy szukać w usterkach mechanicznych, jak chociażby zaśniedziałe elementy akumulatora. Niewystarczająco wydajny alternator może także prowadzić do szybszego rozładowania urządzenia.

Pamiętaj także o tym, aby w żadnym wypadku nie doprowadzać do całkowitego rozładowania akumulatora. Powoduje to znacznie szybsze zużycie produktu oraz krótsze jego działanie po całkowitym naładowaniu.

Jak prawidłowo ładować akumulator?

Najważniejsze i kluczowe jest przestrzeganie kilku zasad, które zapewnią bezpieczeństwo Tobie oraz zabezpieczą akumulator przez ewentualnymi uszkodzeniami. W żadnym wypadku nie możesz dopuścić do zetknięcia się styków, klem czy zacisków o różnych biegunach. Może to spowodować nie tylko poważne zwarcie, lecz także nawet pęknięcie izolatorów lub skrzywienia płyt. Zwiększa to ryzyko wystąpienia trwałych uszkodzeń, nieodwracalnie prowadzących do wymiany całego akumulatora. Musisz unikać rozlania elektrolitu, szczególnie podczas kontroli jego poziomu. To silnie żrący roztwór kwasu siarkowego, mogący doprowadzić do poważnego uszczerbku na zdrowiu. Niebezpieczne jest także zbliżanie źródeł ognia do akumulatora w czasie ładowania, również takich jak palący się papieros, z powodu silnie wydzielającego się wodoru.

Aby przystąpić do ładowania akumulatora, w pierwszej kolejności należy odłączyć zacisk (-) i (+), a następnie (jeśli to możliwe) wyjąć urządzenie na zewnątrz. W celach konserwacyjnych warto wyczyścić zaśniedziałe i brudne elementy oraz dokonać kontroli poziomu elektrolitu.

Kolejnym etapem jest podłączenie prostownika do akumulatora. Jego napięcie przy ładowaniu akumulatora powinno wynosić przynajmniej 14-14,5 V. Musisz jednak wiedzieć, że wystarczy to jedynie na chwilowe podładowanie, a sam proces znacznie wydłuży się w czasie. Prostowniki do ładowania akumulatorów o wyższym napięciu w granicach około 15,5-16,5 V nie tylko znacząco skracają samą procedurą, lecz pozwalają także na przedłużenie żywotności urządzenia, dzięki naładowaniu go do pełna. Większość obecnie dostępnych na rynku posiada wskaźniki naładowania i samoczynnie wyłącza się po osiągnięciu maksymalnego poziomu. Jeśli jednak nie posiada tej funkcji, o naładowaniu akumulatora możesz się przekonać na trzy sposoby:

l Intensywne gazowanie, czyli wydzielanie się tlenu i wodoru na płytach akumulatora;

l Stała gęstość elektrolitu wynosząca 1,27-1,28 g/cm3;

l Stałe napięcia na zaciskach w wysokości ok. 12,5 V.

Celem upewniania się o skuteczności ładowania, pomiary wszystkich wskaźników powinny zostać powtórzone po godzinie i dwóch godzinach od odłączenia prostownika.

Więcej o prawidłowym ładowaniu akumulatora poczytasz na stronie

Wybuch akumulatora – czy to możliwe?

Jak najbardziej, co więcej zdarza się to nie tylko w warunkach domowych, lecz również niedoświadczonym lub nieuważnym mechanikom. Aby do tego nie dopuścić, należy bezwzględnie przestrzegać wspomnianych zasad bezpieczeństwa. Na płytce ujemnej wytwarza się wodór (w końcowej fazie ładowania w dużej ilości), którego podstawową cechą jest łatwopalność. Dlatego też iskra, ogień czy nawet zapalony papieros mogą doprowadzić do eksplozji. Unikaj także przy tym zbyt intensywnego gazowania w efekcie np. kontynuowania ładowania po całkowitym uzupełnieniu poziomu energii w akumulatorze.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze