Jak się odstresować w pracy? Ćwiczenia

123rf.com

Każdy dzień w pracy przynosi nerwowe sytuacje, a te powodują napięcia w ciele i bóle. Oto trzy ćwiczenia, które pomogą ci się odprężyć.
Przed ważnym spotkaniem

reklama

Regularny, głęboki oddech jest bardzo ważny. Tymczasem w sytuacji stresu mamy tendencję do wstrzymywania oddechu. Wtedy warto przede wszystkim uruchomić przeponę (mięsień pomiędzy jamą brzuszną a jamą klatki piersiowej). To ćwiczenie zajmie ci 2-4 minuty.

Ćwiczenie

W miarę możliwości usiądź na krześle bez poręczy albo na taborecie i zdejmij buty. (Jeśli nie masz „pod ręką”, po prostu stój). Połóż prawą rękę w talii, tuż nad biodrem. Chwyć tą ręką kawałek skóry i długo i powoli oddychaj, wydmuchując powietrze przed lekko otwarte usta, jakbyś dmuchała na ogień, ale nie chciała go zgasić. Staraj się oddychać cicho, bo to oznacza, że masz rozluźnione gardło. Po 3-4 oddechach weź w rękę inny fałd skóry, koło pępka i znowu oddychaj jak wyżej. Powtórz ćwiczenie w każdym miejscu talii po prawej stronie aż do kręgosłupa. Jak skończysz, opuść luźno ramię. Czy masz wrażenie, jakbyś miała więcej „miejsca” do oddychania z prawej strony? Ten samy cykl oddechów powtórz z lewej strony.

Gdy bolą cię plecy

Naturalnym stanem człowieka jest chodzenie, pozycja siedząca jest niekorzystna dla kręgosłupa. Pamiętaj, żeby regularnie (mniej więcej co 90 minut) wstać, ruszyć się, zrobić ćwiczenie rozciągające. To, które proponujemy poniżej, zajmie ci dosłownie minutę i możesz je robić przy biurku.

Ćwiczenie

Usiądź na krześle, stopy trzymaj na podłodze, pośladki mocno wciśnij w siedzenie. Odsuń się od oparcia, „schowaj” podbródek w szyję, zaokrągl ramiona, potem część środkową ciała, w końcu podbrzusze. Wciągnij brzuch i „dociągnij” podbrzusze do pępka. Postaraj się przyjąć formę rogalika. Potem powoli się rozwijaj, zaczynając od dołu, przez ramiona, a na końcu wyprostuj głowę i rozciągnij kark, jakby niewidzialna linka ciągnęła czubek twojej czaszki w stronę sufitu,

Na zmęczony wzrok

Oczy jak wszystkie inne mięśnie potrzebują treningu. Warto co jakiś czas odwrócić wzrok od monitora (i najlepiej spojrzeć na zieleń za oknem), bo kiedy za długo się wpatrujesz w ekran, wzrok się męczy. Zaproponowane ćwiczenie aktywizuje całe oko. Zajmie ci ono ok. 3-5 minut.

Ćwiczenie

Usiądź przy biurku, nogi połóż płasko na ziemi, nastaw minutnik albo budzik w zegarku na 60 s. Oprzyj prawy łokieć o biurko, zwiń dłoń w pięść i zasłoń nią oko. Nie musisz go zamykać, ale ważne, żebyś nic nie widziała. Głowę trzymaj prostu i patrz się przed siebie. Lewym okiem spróbuj spojrzeć w sufit (sufitu raczej nie zobaczysz, ale chodzi o kierunek), potem na biurko i znowu do góry. Głowę trzymaj nieruchomo! Nie zapominaj, żeby cały czas swobodnie oddychać. Patrz na zmianę w górę i w dół przez około minutę, następnie zmień kierunek na lewo-prawo, cały czas nie ruszając głową. Potem odsłoń oko i połóż swobodnie rękę. Zamknij oczy i dociśnij powieki – ale nie palcami, tylko samymi mięśniami powiek! Powinnaś poczuć, że lewe oko – mimo że pracowało przed chwilą – jest silniejsze. Powtórz ten sam trening dla prawego oka.