Jak skutecznie trenować?

123rf.com

Lato to czas większej aktywności fizycznej. Długie, słoneczne dni zachęcają do wyjścia z domu, dbania o własne ciało i startu w licznych imprezach sportowych. Warto sprawadzić, czy możliwości organizmu dorównują ambitnym planom sportowym. Badania wydolnościowe pozwalają zwiększyć efektywność treningu i uniknąć przebiegania tzw. pustych kilometrów.
Miłośnicy sportów wydolnościowych lubią kupować profesjonalną odzież, obuwie, akcesoria i sprzęt sportowy. Zapominając o zrównoważonym treningu, dopasowanym do realnych możliwości swojego organizmu, łatwo zaprzepaścić jednak pozostałe inwestycje. Warto trenować więc tak, by zminimalizować ryzyko kontuzji.

reklama

„Różnice między zawodowymi sportowcami a amatorami coraz bardziej się zacierają. Widać to zwłaszcza takich sportach, jak bieganie, kolarstwo czy triathlon. Każdy, kto trenuje, chce notować systematyczny progres. Nic tak nie motywuje do działania, jak poprawianie rekordów i wyznaczanie sobie kolejnych celów. Aby osiągnąć pożądany rezultat, należy poznać możliwości własnego ciała, a następnie skupić się na niwelowaniu swoich najsłabszych punktów i dbaniu o mocne strony ”, mówi Paweł Życki, trener personalny firmy Diet & More

Decyzja o udziale w badaniach wydolnościowych to jedno. Kluczowa jest również częstotliwość wykonywanych badań. Najlepiej wykonywać je mniej więcej raz na miesiąc, ponieważ
regularne wykonywania badań pozwala analizować postępy i na bieżąco dostosować  plan treningowegy do aktualnych możliwości organizmu.

Badania wydolnościowe przebiegają szybko i nie wymagają dużych przygotowań. Dzień przed nimi należy zrezygnować z treningu i używek, a na trzy godziny przed – nie spożywać posiłków. Właściwa część badania odbywa się na bieżni lub rowerze.
„Badanie rozpoczyna się od małych obciążeń, które są zwiększane stopniowo co ok. 3 minuty. Kończy się ono w momencie, w którym osiągnięty zostaje maksymalny poziom wysiłku dla danego organizmu lub pojawiają się wskazania do jego przerwania, np. w postaci sygnału od uczestnika” tłumaczy ekspert.

Badania wydolnościowe są inwestycją w samego siebie.  Testy powinny być ważne dla każdego, kto uprawia sport, także amatora, który chce osiągać nie tylko pozytywne wyniki, ale również lepsze samopoczucie oraz satysfakcję z treningów. Oczywiście, żadne badania nie zastąpią dobrze przepracowanego treningu, jednak wystarczy tylko kilka kroków, by zmienić go na lepsze.