Jak strategicznie podejść do kupowania świątecznych prezentów?

fot.123rf

Przedświąteczny czas kojarzy się pośpiechem, kupowaniem prezentów na ostatni moment i przerażeniem po sprawdzeniu stanu konta. Da się jednak tego uniknąć.
Prezenty kupowane na ostatni moment w zatłoczonym centrum handlowym, gdy robi się nieprzyjemnie duszno i zaczyna doskwierać głód, w dodatku na parkingu nie ma miejsca na samochód, końca kolejki do kas nie widać, a w domu czeka cię jeszcze zrobienie porządków – czyli coroczny przedświąteczny koszmar. To wcale nie musi tak wyglądać. Zobacz, jak strategicznie podejść do kupowania prezentów.

reklama

1. Zaplanuj budżet
Najpierw sporządź listę wszystkich osób, którym będziesz kupować prezenty i określ jakiej wielkości kwotę możesz na nie przeznaczyć. Następnie oszacuj, ile maksymalnie możesz przeznaczyć na prezent dla jednej osoby. Zaznacz też, komu chcesz dać coś większego, a kto może dostać skromniejszy upominek. Pilnuj wyliczeń, notuj wydane kwoty i monitoruj budżet – w ten sposób nie popłyniesz z wydatkami.

2. Zaplanuj, co kupisz
Usiądź na spokojnie nad listą osób i dopisz przy każdej pomysły na prezent. Zastanów się, czym się interesuje, w jakich okolicznościach się widujecie, może sama sygnalizowała, że czegoś jej brakuje. Możesz posługiwać się konkretem lub kategoriami, np. książka, perfumy, coś do kuchni, akcesoria podróżnicze itp. Pamiętaj przy tym, że kupujesz prezenty dla innych, nie dla siebie. Nie sugeruj się więc własnym gustem, ale upodobaniami bliskich.

Jeśli wybierasz się na zakupy do sklepów stacjonarnych, wchodź tylko tam, gdzie znajdziesz zapisane przedmioty. Unikaj odwiedzania sklepów, „żeby tylko zobaczyć, co mają” – dzięki temu zaoszczędzisz czas, siły, nerwy i… pieniądze.