Jak wspólne gotowanie może uczyć? Integracja poprzez warsztaty kulinarne

Coraz bardziej popularne stają się nie tylko kursy gotowania z różnych kuchni świata, ale pojawiają się także ciekawe oferty dla pracowników firm. Na rynku można zaobserwować wzrost szkoleń integracyjnych z udziałem gotowania. Obrazuje to coraz większą potrzebę rozwoju zainteresowań kulinarnych wśród Polek i Polaków, a także chęć porzucenia tradycyjnych sal szkoleniowych.


Coraz bardziej popularne stają się nie tylko kursy gotowania z różnych kuchni świata, ale pojawiają się także ciekawe oferty dla pracowników firm. Na rynku można zaobserwować wzrost szkoleń integracyjnych z udziałem gotowania. Obrazuje to coraz większą potrzebę rozwoju zainteresowań kulinarnych wśród Polek i Polaków, a także chęć porzucenia tradycyjnych sal szkoleniowych.

Połączenie gotowania z integracją

Już znany niemiecki socjolog, Georg Simmel, stwierdził, że podczas gotowania i jedzenia wyzwala się socjalizująca energia spajająca więzi. Gotowanie na warsztatach polega na przygotowaniu jednej potrawy przez każdą drużynę, dzięki temu pracownicy dzielą między siebie jedno zadanie do wykonania. Wspólny cel łączy ludzi, nawet kiedy są skłóceni – wykazał już psycholog społeczny Muzafer Scherif podczas eksperymentu zaprojektowanego na obozie dla chłopców. Dzieci zostały podzielone na dwie drużyny i uczestnicy każdej z nich poczuli, że razem stanowią wyjątkową grupę. To wrażenie powstało między innymi dzięki stworzeniu herbu oraz hymnu. Dzieci mogły także poznawać się tylko ze swoimi towarzyszami zabaw. Dwie drużyny czuły i zachowywały się jak odrębne grupy, które rywalizują ze sobą. Dopiero zagrożenie i wytworzenie wspólnego, nadrzędnego celu zdołało ich na nowo zintegrować – holowanie zepsutego autobusu. Na warsztatach nie trzeba holować wspólnie autobusu, a wystarczy przygotować pyszną kolację dla wszystkich. Z jednej strony grupy rywalizują na dania, ale przy wspólnym stole delektują się zrealizowanym zadaniem – jedzeniem. Jedzenie jest przyjemne, co dodatkowo wzmacnia przyjemność płynącą z konsumpcji sukcesu. Co ciekawe, podczas spożywania posiłku zostaje pobudzony ośrodek nagrody, potwierdzają to badania m.in. Roya Wisa.

Bajka o jedzeniu

Metafory kształtują sposób pojmowania świata i myślenia o nim – dzięki czemu można ubrać trudne zagadnienia w bardziej zrozumiałą formę. Przecież właśnie w ten sposób przedstawiamy świat dzieciom. Ludzie uczą się przez całe życie, więc nie zabierajmy im najlepszego sposobu przyswajania wiedzy, bo kto nie lubi przenieść się w świat fantazji?! Dzięki wykorzystaniu jedzenia jako metafory łatwiej wyjaśnić nowe pojęcia, które mogą lepiej zapaść w pamięć. Dodatkowo, podczas gotowania, towarzyszą ludziom pozytywne emocje i śmiech. Taki nastrój jest potrzebny do twórczego myślenia, więc uczestnicy mogą zająć się rozwiązywaniem problemu zespołu, z którym borykają się od dawna. Dzięki wszechstronnemu zastosowaniu metafory można szkolić pracowników z różnych umiejętności miękkich: kreatywności, komunikacji, umiejętności pracy zespołowej.

Morał z gotowania

Same warsztaty są świetną zabawą. Warto jednak zwrócić uwagę na ich wykonanie. Dużo zależy od tego, jakie wnioski zostaną wyciągnięte przez pracowników na szkoleniu – wtedy możliwe będzie przeniesienie zdobytej wiedzy o sobie i zespole do działań w firmie. Aby powyższe kwestie mogły zostać zrealizowane, potrzebny jest świadomy lider, który będzie w stanie porozmawiać z zespołem i dojść do konstruktywnych wniosków. Dobrym wsparciem może być obecność trenera/psychologa – zwróci on uwagę grupy na ważne tematy oraz zbierze najważniejsze wątki, które pojawią się w rozmowie przy suto zastawionym stole. Sposób rozwiązywania problemów podczas gotowania jest bezpieczny dla uczestników – przecież to swobodna rozmowa odbywająca się „przy okazji”. Takie warsztaty odbywają się m.in. w Food Lab Studio pod okiem doświadczonego kucharza oraz trenera.

Założone przez Grzegorza Łapanowskiego warszawskie Food Lab Studio proponuje ciekawą ofertę dla firm. Podczas warsztatów organizowanych w Studiu uczestnicy nie tylko zdobywają nowe umiejętności kulinarne, ale także rozwijają swoją kreatywność, pracę w zespole i spędzają czas w niepowtarzalnej atmosferze.

Tekst: Katarzyna Wojtkowska

Doktorantka Psychologii UW, trener i coach akredytowany przez Izbę Coachingu. Prowadzi badania w organizacjach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, specjalizuje się w identyfikacji źródeł powstawania zachowań pracowników oraz zarządzaniem emocji u pracowników. Jedzenie jest kolejnym obszarem pracy zawodowej, jako autorka kursu na UW „Psychologia Jedzenia” prowadzi grupy seminaryjne, treningowe oraz badania.