Jak wybrać najlepszy rower dla siebie?

123rf.com

Jazda na rowerze od lat również cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Pierwsze jednoślady nie miały łańcucha, a przednie koło mierzyło nawet do dwóch metrów – dziś do wyboru są rowery miejsce, górskie, treningowe, które mają różne wielkości kół, różne opony, różne siodełka. Najtańsze kosztują kilkaset złotych, najlepsze osiągają cenę dobrego samochodu. Przy wyborze roweru warto przede wszystkim kierować się rodzajem podłoża, po którym będziemy jeździć. Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Rower miejski

reklama

Ze względu na swoje pochodzenie zwany jest także rowerem holenderskim lub po prostu „holendrem”. Podczas jazdy rowerzysta jest wyprostowany, ponieważ kierownica znajduje się bliżej kierującego niż w przypadku innych rowerów. Rowery miejskie cechuje szerokie, wygodne siodełko, stalowa konstrukcja, wąskie koło z płaskim bieżnikiem i brak amortyzacji. Często są wyposażone w dynamo, osłonę na łańcuch i stopka. Najczęściej mają z 28-calowe koła, ale dla niższych osób dostępne są również mniejsze, 26-calowe. Takie rowery sprawdzają się w mieście, na ścieżkach rowerowych albo na dobrze utwardzonej nawierzchni. Są dostępne w wersji męskiej i jako „damki”.

Rower górski

Zwany również MTB (ang. mountain biking) lub potocznie „góralem”. To najbardziej powszechny rodzaj roweru dla osób o wzroście nie mniejszym niż 150 cm. Jest stworzony do jazdy w terenie, ale nieźle radzi sobie także w mieście. Najczęściej wyposażony jest w koło w rozmiarze 26 cali, chociaż od pewnego czasu obserwuje się też dostępność 27,5- i 29- calowych. Ma lekką, aluminiową ramę (a w przypadku modeli najwyższej klasy z włókna węglowego) i przedni (a czasami także tylny) amortyzator. Zazwyczaj montuje się w nim przerzutkę marki SHIMANO lub SRAM oraz szerokie koła z mocnym bieżnikiem.

Występuje w różnych odmianach, w zależności od przeznaczenia. Najpopularniejsze są MTB i XC (cross-country), przeznaczone do ścigania na specjalnych trasach. Znane są także rowery enduro, freeride’owe, downhillowe do kolarstwa zjazdowego czy trialowe, streetowe oraz dirtowe, które są modyfikacjami klasycznego MTB o bardzo specjalistycznym przeznaczeniu. Sklepy oferują rowery dla mężczyzn i dla kobiet

Rower trekkingowy lub crossowy

To rozwiązanie kompromisowe pomiędzy rowerem miejskim a górskim. Umożliwia wygodną jazdę i sprawdza się w po nierównym terenie. Typowe jest dla niego szerokie, często żelowe siodełko, kierownica z regulowanym mostkiem, opony o średniej szerokości 1-5 – 1,75 cala oraz aluminiowa konstrukcja. Rowery trekkingowe (crossowymi) są zazwyczaj wyposażone w przedni amortyzator, który tłumi nierówności i pomaga wjechać na chodnik. W ofercie są modele dla kobiet i dla mężczyzn.

Rower szosowy

Zwany inaczej rowerem kolarskim lub po prostu „kolarzówką”. Ze względu na brak amortyzacji, delikatną konstrukcję, wykonaną często z lekkich stopów aluminium czy z carbonu i wąskie opony ze znikomym bieżnikiem nadaje się wyłącznie do jazdy po szosie. Charakterystyczna dla niego jest kierownica typu „baranek”, która wymusza bardzo pochyloną sylwetkę w czasie jazdy . Zaawansowani kolarze osiągają prędkość ponad 50 km/h i w mieście przemieszczają się szybciej niż kierowcy samochodów.

Rower najlepiej kupić w specjalistycznym sklepie, gdzie można go „przymierzyć” i dopasować do własnych potrzeb. Sieć sklepów GO Sport przygotowała promocję „Wskocz na rower”. W ofercie są m.in. rowery męskie BERG polskiej marki KROSS ( z aluminiową rama, przerzutką Acer o 21 przełożeniach i amortyzatorem Suntour) oraz rowery dla kobiet MODO (wygodne, kolorowe, z regulowanym mostkiem kierownicy, aluminiową ramą oraz precyzyjną przerzutką KROSS). Przy zakupie warto skorzystać z porad specjalistów.