Jak zdobyć wymarzoną pracę?

fot.123rf

Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną to pierwszy ważny krok. Najpierw jesteś podekscytowana i pełna nadziei, po kilkuminutowej euforii przychodzi jednak niepewność, a w głowie buzują pytania: „Czy dam radę?”, „Co będzie, jak źle wypadnę?”
Otóż, nic nie będzie! Jak nie ta praca, to inna. Lepiej nie wyolbrzymiać znaczenia zaproszenia na rozmowę i tym samym pożegnać się z dodatkowym stresem generowanym przez nasze myśli i nastawienie. Szukanie pracy to proces, a umiejętność zrobienia na rekruterze dobrego wrażenia też przychodzi z czasem. Oczywiście, łatwiej mają urodzeni oratorzy, których nie peszą wystąpienia publiczne. Inni muszą się naprawdę dobrze przygotować i nieco poćwiczyć. Bo tak jak w przypadku większości projektów, 80 proc. sukcesu to przygotowanie! Zatem przemyśl wszystko w najdrobniejszych szczegółach.

reklama

Najpierw plan

Zacznij od siebie. Sporządź listę trudnych pytań, które mogą paść podczas rozmowy, i dobrze zastanów się nad odpowiedziami. Na pytanie o słabe strony nie zaczynaj wymieniać całej listy, odpowiedz raczej, że skupiasz się na rozwoju mocnych stron lub że zamiast słabych stron posiadasz obszary do rozwoju… Gdy padnie pytanie o twoje mocne strony, nie szukaj odpowiedzi na suficie, jąkając się i uciekając wzrokiem, bo wtedy nikt ci nie uwierzy, że to właśnie są twoje najcenniejsze kompetencje. Mów pewnie, krótko, patrząc w oczy rozmówcy. Zapytana o swój największy sukces, opowiedz o nim, używając języka korzyści, pokazując mierzalne wyniki realizacji danego zadania. Operuj faktami, przywołaj przykład owocnej współpracy zespołowej. Nie unikaj też mówienia o swojej porażce, o ile takie pytanie padnie. Pamiętaj, by wskazać, czego cię to nauczyło, jak postąpiłabyś w podobnej sytuacji teraz, bogatsza o doświadczenie i wiedzę.

Podczas rozmowy o pracę istotne jest też, by nie udawać kogoś innego tylko dlatego, że dane kompetencje są wymagane na potencjalnym stanowisku pracy. Niespójność zostanie zauważona szybciej, niż ci się wydaje. Jeżeli podkreślisz, że ważna jest dla ciebie komunikacja w pracy i umiejętność rozwiązywania konfliktów, a rekruter przeprowadzi z tobą tzw. scenkę rodzajową, co teraz jest dość modne, od razu zorientuje się, czy te kompetencje, którymi się tak chwalisz, posiadasz. Dlatego pamiętaj – wiarygodność to klucz do zbudowania dobrej relacji z osobą rekrutującą i do pozostania w grze.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »