Jakie mamy w Polsce podejście do nowych technologii?

fot.123rf

Polacy lubią nowe technologie. Najchętniej uczymy się cyfrowych nowinek przydatnych w życiu prywatnym, na przykład do rozwijania pasji czy hobby. Sondaż wykonany na zlecenie Fundacji Orange wyłonił nastawienia Polaków do uczenia się obsługi e-narzędzi. Są wśród nas geeki, e-pra@cowici, e-postępowi, e-obojętni, e-hobbyści i e-sceptycy.
Przez ostatnie 10 lat Internet i nowe technologie wpłynęły na wiele obszarów życia codziennego Polaków. Zmieniły sposób, w jaki pracujemy, zarządzamy swoimi finansami, czy utrzymujemy kontakt z bliskimi. W 2005 roku spędzaliśmy w sieci 20 godzin w miesiącu, a dziś niemal 73. Sondaż wykonany na zlecenie Fundacji Orange w ramach kampanii Świat #w10lat pokazuje, jak Polacy czują się w kontakcie z nowymi technologiami: czy chętnie śledzą nowinki i uczą się obsługi cyfrowych narzędzi. Na jego podstawie wyników sondażu można wyłonić różne grupy, których stosunek do nowości w świecie technologii różni się pod względem wieku, wykształcenia czy miejsca zamieszkania badanych.

reklama

Obserwujemy coraz głębsze wrastanie sieci w codzienne życie Polaków i równocześnie wpasowywanie go do własnych, zróżnicowanych stylów życia – mówi Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS, medioznawca. – Duże grupy osób podchodzą do nowych środków komunikowania wybiórczo, rozpatrując je przede wszystkim pod kątem realnej przydatności w życiu prywatnym i zawodowym – dodaje.

Geeki – technologiczni zapaleńcy

Geek to pasjonat nowych technologii. Interesuje się nowinkami i chce mieć do nich jak najszybszy dostęp. Z sondażu Fundacji wynika, że technologiczną pasję deklaruje prawie co dziesiąty Polak. Wśród kobiet odsetek geeków wynosi 6 proc., a wśród mężczyzn 12. Najwięcej geeków znajduje się – co jest dosyć naturalne – wśród najmłodszych badanych (18-24 lata) – 19 proc. Seniorom z grupy 65+ kompletnie nie zależy na szybkim dostępie do nowości technologicznych. Generalnie odsetek geeków rośnie wraz z wykształceniem, ale wśród osób z licencjatem jest ich o 4 p.p. więcej, niż wśród osób z tytułem magistra.

E-hobbyści – nowinki technologiczne głównie po godzinach

E-hobbyści to osoby uczące się korzystania z takich technologii, które są im przydatne w życiu prywatnym, głównie dla własnej przyjemności. Taką postawę deklaruje największa grupa badanych (28 proc.). E-hobbystów jest więcej wśród mężczyzn (31 proc.), niż kobiet (24 proc.). Sporo jest ich wśród seniorów 65+ (36 proc.) oraz osób między 35 a 44 rokiem życia (31 proc.). Najwięcej e-hobbystów jest wśród mieszkańców małych miast o populacji do 10 tysięcy (aż 49 proc.). Eksperymentowanie z technologiami tylko w życiu prywatnym deklarują najliczniej osoby z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym lub zawodowym (32 proc.).