Citroën DS – powrót legendy

Citroën DS to samochód, który w historii motoryzacji zajął miejsce szczególne. Designerzy francuskiej marki postanowili wskrzesić legendę i przypomnieć, jak ważne w projektowaniu auta jest jego piękno.

reklama

Bogini motoryzacji

W 1955 roku na wystawie samochodowej w Paryżu Citroën po raz pierwszy zaprezentował model DS i świat wstrzymał oddech. Nazwa Déesse, czyli Bogini, mówiła sama za siebie. Konkurencja nie wiedziała, jak poradzi sobie z autem, które wyprzedziło wszystkie inne marki o kilka lat. Nie dość, że samochód był nieprawdopodobnie piękny, to jeszcze wyposażono go w rewolucyjne rozwiązania technologiczne. Hydropneumatyczne zawieszenie, reflektory doświetlające zakręty i mnóstwo innych detali spowodowało, że już pierwszego dnia prezentacji fabryka przyjęła 12 000 zamówień na nowego DS-a! Dwa lata temu, 34 lata po zakończeniu jego produkcji, komisja składająca się z 20 projektantów samochodowych uznała ten model za najpiękniejszy samochód wszech czasów. Niewątpliwie Citroën DS ukształtował współczesną motoryzację.

NOWE OBLICZA IDEAŁU

Kiedy dwa lata temu w Genewie pokazano nową linię marki Citroën sygnowaną znaczkiem DS, w świecie motoryzacji znów zawrzało. Symbol prestiżu, piękna i nowoczesności powrócił. Najpierw pojawił się najmniejszy reprezentant, czyli DS3 o zachwycającej linii i doskonałej jakości wykończenia detali. W Polsce ambasadorem marki został Maciej Zień, który specjalnie dla tego modelu zaprojektował swoją wersję kolorystyczną. Przy najnowszych projektach DS3 Citroën podjął współpracę z takimi ikonami mody jak Kenzo czy Yves Saint Laurent. Wszystko po to, żeby samochód przykuwał wzrok z taką siłą jak modelki na światowych wybiegach. Ten najmniejszy reprezentant nowej filozofii DS pokazał, że tak naprawdę istnieje wiele wcieleń jednego samochodu. Ilość indywidualnych rozwiązań stylistycznych daje niemal nieograniczone możliwości doboru detali według własnych upodobań.

Po najmniejszym w rodzinie DS-ów nastał czas na jeszcze bardziej ekskluzywnego i stylowego reprezentanta linii. Citroën DS4 do złudzenia przypomina auto typu coupé, w którym odnajdziemy ciekawe rozwiązania stylistyczne, jak choćby ukryta klamka w tylnych drzwiach. Pod maską odnajdziemy jednostki znane ze wszystkich francuskich modeli, w tym niezwykle wydajny dwulitrowy silnik Diesla, który idealnie pasuje do dynamicznej charakterystyki tego samochodu. Ale w przypadku DS-ów najważniejszy jest design i to, jak auto prezentuje się na ulicy. A prezentuje się pięknie…

Niebawem pojawi się Citroën DS5, największy i prawdopodobnie najbardziej luksusowy. Będzie to również pierwszy model korzystający z technologii full hybrid diesel Hybrid4, która zapewnia wysokie osiągi (200 KM, napęd na cztery koła), a jednocześnie umożliwia jazdę po mieście w trybie elektrycznym przy ograniczonej do 99 g/km emisji CO2. Piękno i technologia, czyli motoryzacja w najlepszym wydaniu.