Pokaż mi lodówkę, a powiem Ci kim jesteś

Czy lodówka jest dla Ciebie częścią aranżacyjną wnętrza, na której wieszasz pamiątkowe magnesy z podróży? Jeśli tak, to jesteś Polakiem albo Brazylijczykiem. A może ważniejsze w lodówce jest funkcjonalne zagospodarowanie przestrzeni, jak deklarują Szwedzi i Holendrzy?
Lodówki są odbiciem współczesnego stylu życia – kulturalnego, socjologicznego i ekonomicznego postępu. Gdyby ktoś zrobił zdjęcie Twojej lodówki i opublikował je na jednym z portali społecznościowych, to właśnie to zdjęcie mówiłoby o Tobie bardzo wiele: nie tylko co jesz, ale także jakie smaki lubisz, jakie wyznajesz wartości, z kim żyjesz. Po otworzeniu swojej lodówki przed kimś nie ma się już żadnych sekretów!

reklama

Whirlpool przeprowadził badania we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Polsce, Rosji i Szwecji.

Dzięki przeprowadzonym badaniom wiemy, że jedna na trzy osoby ceni swoją lodówkę za jej kluczowe działanie – przechowywanie i ochrona tego co jemy. 56% ankietowanych wierzy, że lodówka odzwierciedla całość ich stylu życia. Polacy, Brytyjczycy i Rosjanie w szczególności cenią sobie nadawanie indywidualnego charakteru swoim chłodziarkom poprzez ozdabianie ich: magnesami z podróży, zdjęciami rodziny albo listą zakupów. Natomiast w Belgii, Holandii i Szwecji lodówki, jak i całe kuchnie, cechuje przede wszystkim minimalizm i ład. Z kolei Włosi i Francuzi mają obsesję na punkcie stworzenia lodówek praktycznych, ale jednocześnie miłych dla oka.

Kuchnia odgrywa ważną rolę w naszym życiu: 56% Europejczyków lubi spędzać czas w kuchni i w ten sposób wyrażać swoją kreatywność. Włosi i Rosjanie widzą swoje kuchnie jako schronienie przed zewnętrznym światem, gdzie mogą naładować baterie, takie przekonanie jest rzadsze u Szwedów, Belgów i Duńczyków, dla których kuchnia ma po prostu spełniać swoją rolę.

Jak często Europejczycy robią zakupy?

W całej Europie supermarkety działają według tygodniowego planu dostaw zawierającego zaopatrzenie w paczkowaną żywność. Na szczęście niektóre kraje jeszcze nie porzuciły codziennego kupowania świeżych produktów takich jak owoce, warzywa, mleko, ser i mięso. Liderem w tej kategorii jest Polska, która przyjęła ten dobry nawyk, aby uniknąć niepotrzebnego marnowania jedzenia. Włosi kupują świeże warzywa i owoce każdego dnia, czyli z taką samą częstotliwością, z jaką Rosjanie nabywają mleko, jogurt i gotowe dania obiadowe. W Wielkiej Brytanii istnieje zwyczaj codziennego picia szklanki mleka, dlatego też Brytyjczycy kupują mleko trzy razy tygodniowo. Belgowie i Duńczycy kupują warzywa i mięso przynajmniej dwa razy w tygodniu, a we Francji i Szwecji częste jest robienie zapasów i zakupów w dużych sklepach tylko raz w tygodniu.