Polska szkoła i nowe technologie

123rf.com

Wyniki badania „Generacja Z od A do Z” przeprowadzonego przez Gemius Polska na zlecenie platformy edukacyjnej Squla.pl wykazały, że aż 68% dzieci w wieku od 6 do 12 lat korzysta z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce. Co polska szkoła może zaoferować najmłodszym uczniom?
Badanie potwierdza tezę, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które od urodzenia otoczone są nowymi technologiami, traktują je jako naturalne narzędzie do zdobywania informacji o świecie, także tych wymaganych w szkole.

reklama

50% dzieci codziennie korzysta z Internetu w domu, a co piąte używa codziennie lub kilka razy w tygodniu aplikacji i programów przydatnych do nauki. Najczęściej wykorzystywanym przez dzieci urządzeniem w szkole jest laptop (57%). Co ciekawe, więcej dzieci spędza do godziny czasu dziennie na korzystanie z Internetu (36%) niż na oglądanie telewizji (27%). Postrzeganie nowych technologii przez rodziców jest jednak zaskakująco pozytywne – aż 82% rodziców uważa Internet jako źródło wielu przydatnych informacji, a 72% twierdzi też, że pomaga on dzieciom zdobywać wiedzę.

Te wyniki potwierdzają fakt, że środowisko online zostało „oswojone” przez rodziców i traktują je jako istotne i przydatne źródło wspierające proces edukacji. Z drugiej strony badanie wykazało wyraźny brak wyrobionych nawyków w korzystaniu z nowoczesnych technologii i Internetu w domowej nauce.

„W Polsce dopiero wykształcają się nawyki związane z wykorzystywaniem zasobów sieci do edukacji. Mamy raczej do czynienia z wykorzystywaniem Internetu ad hoc. Szkoła cały czas czeka na cyfrową rewolucję. Wśród rodziców i nauczycieli jest zapotrzebowanie nie tyle na sprzęt, ale program, który angażowałby dzieci odpowiednio do ich poziomu wiedzy”, mówi Maciej Szamotulski, dyrektor zarządzający platformy edukacyjnej Squla.pl

Nauczyciel i nowe technologie

  • 91% nauczycieli deklaruje korzystanie z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauczaniu, co pozwala sądzić, że problemem edukacji nie jest nastawienie pedagogów a nieadekwatny program nauczania;
  • 90% badanych nauczycieli dzieci w wieku 6-12 lat uważa, że nauczanie wspomagane nowoczesnymi technologiami i korzystaniem z Internetu podczas lekcji jest dla uczniów interesujące;
  • 85% nauczycieli zgadza się z opinią, że w nowoczesnym świecie dzieci powinny korzystać z Internetu i urządzeń elektronicznych w procesie uczenia się;
  • 81% z nich twierdzi, że ich uczniowie chętnie korzystają z Internetu podczas nauki;
  • 40% badanych nauczycieli twierdzi, że program nauczania w szkole nie jest aktualny i nie nadąża za aktualnymi trendami.

Nauczyciele poproszeni o spontaniczne wymienienie pomocy naukowych, których używają na co dzień, stosunkowo bardzo często podawali takie urządzenia cyfrowe jak tablica multimedialna (70%) czy laptop/komputer (62%). To kolejny obszar potwierdzający wysoki poziom otwartości na nowoczesne technologie wśród nauczycieli, a także istniejący potencjał dla nowych cyfrowych aplikacji edukacyjnych skierowanych do nich samych, a także ich uczniów. Istotny jest także fakt, że pomimo otwartości nauczycieli na nowoczesne technologie i korzystanie z urządzeń cyfrowych, w dalszym ciągu co piąty z nich nie używa żadnej z platform lub programów edukacyjnych.

„Wyniki badań są optymistyczne, jeśli chodzi o postawy nauczycieli. Jednak mimo, że 91% z nich deklaruje korzystanie z urządzeń cyfrowych jako pomocy naukowych, to ciekawa byłaby odpowiedź na pytanie, co nauczyciele rozumieją przez korzystanie z tych urządzeń, w jakim zakresie, jak często ich używają oraz czy rzeczywiście w toku lekcji uczniowie stosują je czynnie”, tłumaczy dr Ewa Wojtyra, autorka podręczników i publikacji dla nauczycieli, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „Supernauczyciel”.

na podst mat.pras.Squla.pl