1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Biurowy dress code na lato

</a>
Lato w pełni. Większość z nas cieszy się słońcem i wysokimi temperaturami, ale dla osób, które obowiązuje biurowy dress code, upały są dużym wyzwaniem.

</a>

Badania CBOS z 2009 roku wskazują, że 62% Polaków przypisuje duży albo bardzo duży wpływ wyglądu na powodzenie zawodowe. Choć wiele osób nie lubi formalnego stroju, zwłaszcza gdy musi go założyć w upalny dzień, to w niektórych branżach i zawodach pracodawcy wymagają dostosowania się do dress code w każdych okolicznościach. Mimo że podczas upałów trudno o komfort w dopasowanej garsonce lub pod ciasno zawiązanym krawatem, to w przypadku niektórych firm i stanowisk nie można tego uniknąć.

Zgodnie z  artykułem 104 Kodeksu pracy pracodawca może określić wymagania co do stroju służbowego personelu w wewnętrznym regulaminie pracy  – Pracownicy powinni mieć jednak szansę zapoznania się z obowiązującymi zasadami – treść regulaminu musi zostać podana do ich wiadomości w sposób powszechnie przyjęty w firmie. Zasady firmowego dress code’u można również sformułować w wewnętrznej  instrukcji albo bezpośrednio w umowie o pracę – mówi Agnieszka Janowska, radca prawny i dyrektor Departamentu Prawa Pracy w TGC Corporate Lawyers. – Jeszcze przed jej podpisaniem warto, by  kandydat na dane stanowisko zapoznał się z wymaganiami co do stroju obowiązującymi go w nowym  miejscu pracy – dodaje ekspert.

O przestrzeganie służbowego dress code’u szczególnie dbają korporacje. Jasno określone zasady dotyczące wyglądu są jednym z elementów kultury organizacyjnej, który wyraża zarazem profesjonalizm pracowników i szacunek względem klientów. Badania pokazują, że dress code może znacząco wpływać na wiarygodność firmy w oczach jej kontrahentów. Ustanawiając zasady ubioru w firmie, pracodawca powinien jednak uważać, by nie przekroczyć swoich uprawnień, ponieważ zgodnie z art. 111 k.p. musi szanować godność i inne dobra osobiste swoich pracowników.

W mniejszych firmach wskazówki są zwykle mniej sformalizowane. Przeważnie dotyczą stonowanej kolorystyki oraz nieeksponowania partii ciała, których pokazanie uchodzić może w środowisku zawodowym za przejaw braku profesjonalizmu. Często zakazuje się noszenia np. dżinsów, klapek oraz bluzek i sukienek odkrywających ramiona lub ze zbyt głębokim dekoltem. Coraz częściej także dopuszcza się, aby zatrudniony, który danego  dnia nie odbywa żadnych spotkań z kontrahentami lub klientami, mógł ubierać się dowolnie.

- Pracownik powinien jednak być zawsze przygotowany na nieoczekiwane spotkanie i mieć w zanadrzu okolicznościowy zestaw (np. koszula i marynarka), który w razie potrzeby szybko będzie  mógł założyć – radzi Dorota Strzelec, psycholog pracy, dyrektor firmy doradczej StaffPoland Sp. z o.o. Jeśli mamy możliwość, by w służbowej szafie taki kostium przechowywać, jest to bardzo praktyczne i wygodne rozwiązanie – dodaje ekspert.

Kobiety mają więcej swobody w doborze ubrań do pracy  – alternatywą dla garsonki i koszuli może być odpowiednia sukienka (np. z rękawkiem, do kolan), eleganckie spodnie i bluzka lub żakiet z naturalnych, przewiewnych tkanin. Przeważnie dopuszczalna jest także szersza paleta kolorystyczna –  polecane są nienarzucające się barwy, takie jak szarości, beże, brązy czy zielenie. Warto także zachować umiar w doborze biżuterii.

Wybór stroju dla mężczyźni jest bardziej ograniczony, ale też obciążony mniejszym ryzykiem wpadki. Garnitur powinien mieć stonowany kolor i odpowiednio dopasowany rozmiar. Wskazana jest koszula gładka lub o bardzo subtelnej fakturze. Lepiej nie biała, choć nie oznacza to, że obowiązuje tylko kolor błękitny. Jeżeli dress code wymaga noszenia krawata, to główna zasada dotyczy jego długości (optymalnie do wysokości paska od spodni) oraz spokojnych barw i faktury. Latem  warto wybierać garderobę z przewiewnych, oddychających materiałów – bawełny, lnu albo wiskozy. Jeśli zasady dopuszczają nieco mniej oficjalne stroje, panowie mogą wybrać nieco swobodniejszą koszulę (lub koszulkę polo), sportową marynarkę a nawet jeansy.

W korporacjach zwykle dopuszcza się zdejmowanie w swoim pokoju marynarki lub żakietu, ale należy założyć je przed spotkaniem z klientem lub przejściem do części biura dostępnej dla przybyszów z zewnątrz (np. recepcji).

Rażące naruszenie zasad dotyczących wyglądu może doprowadzić do ukarania pracownika upomnieniem, naganą, a nawet sankcjami  finansowymi. Pracodawca musi zawiadomić o takiej karze pisemnie i uzasadnić jej zastosowanie, a pracownik ma prawo złożyć sprzeciw. Jeśli strony nie porozumieją się, sprawa może trafić do sądu pracy. W skrajnej sytuacji brak stroju korporacyjnego może doprowadzić nawet do zwolnienia dyscyplinarnego, co potwierdził Sąd Najwyższy (I PK 153/04 z 25.01.2005). Ale to ostateczne rozwiązanie jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy pracownik naraził swoim zachowaniem pracodawcę na  utratę korzyści lub zagroził jego interesom.

źródło: mat.pras. inplusPR

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze