Zakupy przez Internet – na co uważać?

bezpieczny internet
123rf.com

Okres przedświąteczny to najlepszy czas dla sklepów internetowych. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy zakupach przez Internet?
Oto kilka pytań, które na pewno trzeba sobie zadać, zanim zdecydujemy się na zakupy przez Internet.

  1. Kim jest sprzedawca i gdzie ma siedzibę?
  2. Czy na stronie znajdują się dane teleadresowe sprzedawcy? Nazwa domeny z rozszerzeniem pl., eu, org.pl itd wcale nie gwarantuje, że firma ma siedzibę w Europie, a dochodzenie roszczeń wobec sprzedawcy spoza UE może być utrudnione (zgłasza jeśli będzie to w jakimś „raju podatkowym”).
  3. Czy polityka prywatności (ochrona naszych danych osobowych) jest jasno określona?
  4. Jaką opinię wśród klientów ma sprzedawca? Pamiętajmy, że lepiej sprawdzić go w kilku źródłach (poznać wpisy na forum internetowym, założyć własny wątek na forum i poprosić innych internautów o opinię). Dobre pozycjonowanie w wyszukiwarce może być wynikiem działań marketingowych a nie odzwierciedlać prawdziwą pozycję przedsiębiorcy na rynku.
  5. Czy sprzedawca precyzyjnie opisuje warunki sprzedaży i dostawy?
  6. Czy nie ma żadnych kosztów ukrytych, np. dodatkowa opłata za wniesienie sprzętu albo za opakowanie?
  7. W jaki sposób zabezpieczona jest płatność? Przede wszystkim unikajmy korzystania z usług pośredników, którzy tylko przekazują pieniądze na wskazane konto, ponieważ, gdy sprzedawca okaże się oszustem, usługa pośrednika jest wykonana, więc nie można składać reklamacji do niego, a odzyskać takie pieniądze może być bardzo trudno. Nie wpłacajmy także pieniędzy na prywatne konto w jakimś lokalnym banku położonym poza UE.
  8. Czy strona do płacenia kartą chroni nasze dane? W prawym dolnym rogu wyszukiwarki musi się znaleźć symbol zamkniętej kłódki a adres adres www – zaczynać od „https//”.
  9. Czy adres, z którego dostajemy wiadomość, jest prawdziwy? Po co nadawcy dane, o których weryfikację prosi? Spam może posłużyć do wyłudzenia pieniędzy, danych. Uważajmy zwłaszcza na zaproszenia do klikania w linki!
  10. Czy umowa jest sformułowana w sposób jasny? Jakie są warunki zwrotu towaru, tryb składania reklamacji, na czym polega odpowiedzialność sprzedawcy za dostawę?

Oprac. na podstawie informacji Wirtualne Media o raporcie sieci ECC-Net dotyczącym handlu on-line. Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do sieci centrów ECK (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE.