1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Jak cię widzą, tak cię zatrudniają?

123rf.com
123rf.com
Z badań przeprowadzonych przez psychologów z SWPS wynika, że podczas rekrutacji do pracy, lepiej oceniani są atrakcyjniejsi kandydaci. Płeć wpływa zaś na ocenę ich inteligencji i szczerości.

Na ocenę kandydata od razu ma wpływ to, jak prezentuje się na załączanej do CV fotografii. Atrakcyjni kandydaci są oceniani jako nie tylko bardziej szczerzy i inteligentni od osób nieatrakcyjnych, ale przede wszystkim jako sympatyczniejsi, bardziej ugodowi i dynamiczni.

Wyniki badania pokazały, że najwyższe rekomendacje od rekruterów otrzymują atrakcyjni mężczyźni i to niezależnie od typu pracy, do jakiej aplikują, a najlepiej oceniani są kandydaci na wysokie i typowo męskie stanowiska. Atrakcyjność u kobiet nie ma tak dużego znaczenia. Jedynie w przypadku, gdy aplikują one do pracy typowo damskiej – wtedy atrakcyjne kandydatki mają większe szanse od tych nieatrakcyjnych. Wygląd nie ma wpływu jedynie na oceny doświadczenia i pracowitości badanych kandydatów.

Co więcej, przeprowadzone przez psychologów badanie pokazuje, że płeć kandydatów różnicuje ocenę poziomu ich inteligencji dokonywaną przez rekruterów. – Inteligencja mężczyzn została oceniona istotnie wyżej niż kobiet, co można tłumaczyć teorią ewolucyjną, według której mężczyzna to przede wszystkim strateg i taktyk, ewolucyjnie zaprogramowany do zapewnienia bytu – tłumaczy Natalia Ruszkowska, autorka badania.

Przy ocenie szczerości kandydatów duże znaczenie odgrywa sposób postrzegania danego zawodu w kategoriach męskich lub damskich. Osoby aplikujące do prac przynależących do tej pierwszej kategorii (np. budowlańcy) są oceniani jako bardziej szczerzy, niż kandydaci do prac przypisywanych płci pięknej (np. sekretarki). Ponadto, z badania wynika, że podczas procesu selekcji kandydatów do pracy rekruterzy chętnie przyporządkowują kobiety i mężczyzn do odpowiadających im, i tradycyjnie postrzeganych jako pasujące do nich, zawodów.

Wpływ na oceny rekruterów ma także rodzaj stanowiska, o które ubiega się kandydat. Osoby aplikujące na wysoką pozycję w strukturze firmy są postrzegane lepiej pod względem doświadczenia, pracowitości, inteligencji oraz dynamiczności niż kandydaci ubiegający się o niższe stanowiska.

W badaniu wzięło udział 60 osób (30 kobiet i 30 mężczyzn), które zawodowo zajmują się rekrutacją pracowników w przedsiębiorstwach i agencjach doradztwa personalnego. Średnia ich wieku wynosiła 31 lat, a średni czas pracy na stanowisku rekruterskim 4 lata.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze