Jak własny biznes zmienia kobiety?

123rf.com

Według statystyk w Polsce notuje się obecnie najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik przedsiębiorczości kobiet. Jednak jest stosunkowo mało badań prowadzonych w tym zakresie w kraju. Brak także badań monitorujących losy tej samej grupy w dłuższym okresie. Psycholog SWPS postawiła sobie za cel sprawdzenie, co wpływa na sukces przedsiębiorczy i jak następnie zmienia on kobiety.
Czy istnieje kod odpowiedzialny za sukces biznesowy kobiet? Metaforycznie można tak powiedzieć. Te, które odniosą sukces w biznesie, różnią się temperamentem, osobowością, przekonaniami i postawami od swoich koleżanek, które poniosą porażkę lub nie zamierzają zajmować się biznesem. Co więcej, samo rozkręcenie własnej firmy powoduje zmiany ich przekonań i postaw. „Jest to tak ważne wydarzenie życiowe, że może nawet modyfikować cechy temperamentu”, tłumaczy dr Magda Drzewiecka-Sarosiek, która prowadziła badania* w ramach pracy doktorskiej w SWPS.

reklama

W badaniu wzięło udział prawie 450 pań, z których połowa właśnie podjęła decyzję o założeniu własnej firmy, a w przypadku reszty – od podjęcia tej decyzji upłynął rok. Pozwoliło to na porównanie tej samej grupy w dwóch ważnych życiowo momentach. Wyniki wyraźnie pokazują, że na decyzje o podjęciu ryzyka zawodowego wpływają temperament, osobowość i poczucie własnej przedsiębiorczości. „Badanie wykazało, że inne zmienne decydują o intencji przedsiębiorczej, a inne o obiektywnym i subiektywnym sukcesie w spełnieniu planów zawodowych”, dodaje dr Drzewiecka-Sarosiek.

Jakie czynniki wewnętrzne wpływają na osiągnięcie sukcesu?

Cechy temperamentu i osobowości wpływają pośrednio na to, czy kobieta osiągnie sukces w biznesie, ale o ostatecznym powodzeniu decyduje intensywność odczuwanych pozytywnych emocji. O tym, czy czuje, że odniosła sukces, decyduje tylko jej temperament. Jak dodaje badaczka, panie, których plan na biznes powiódł się, prezentują najniższy poziom reaktywności emocjonalnej (co oznacza dużą odporność emocjonalną) i perseweratywności (mają małe skłonności do rozpamiętywania i przeżywania minionych zdarzeń) a także najwyższy poziom aktywności, wytrzymałości, ekstrawersji, sumienności, optymizmu, przekonania o własnej skuteczności i zadowolenia z życia. „Osoby, które łatwiej się relaksują, patrzą optymistycznie w przyszłość, oczekują najlepszego nawet w niepewnych czasach, zazwyczaj osiągają lepsze wyniki biznesowe”, dodaje autorka.

Analiza wyników pokazała, że wbrew potocznej opinii o genetycznie ukształtowanym temperamencie wcale nie jest on niezmienny. Cechy zmieniają się w związku z wystąpieniem zdarzeń uważanych za pozytywne, tj. odniesienia sukcesu. Bilans rozpoczęcia własnej działalności jest na początku ujemny: spada poziom wrażliwości i optymizmu, a rośnie stres. To ważna informacja dla bliskich i przyjaciół , którzy chcą wspierać kobiety w ich decyzji o założeniu biznesu.

Wyniki badania mogą także okazać się przydatne przy tworzeniu programów szkoleń dla kobiet przedsiębiorców, ponieważ pokazują zasadność rozwijania różnych umiejętności w zależności od etapu firmy. „Na początku należy głównie oddziaływać na poczucie skuteczności, więc inwestować w wiedzę z zakresu zarządzania firmą, księgowości, marketingu, analizy branży i konkurencji. W fazie prowadzenia firmy najważniejsze jest natomiast zadbanie o dobrostan kobiet. Warto postawić wtedy na wsparcie emocjonalne w postaci coachingu indywidualnego lub spotkania networkingowe z większą grupą”, mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.

* Badanie zostało przeprowadzone w latach 2012-2013,w ramach pracy doktorskiej Magdy Drzewieckiej-Sarosiek obronionej w 2014 roku pod opieką naukową dr hab. Anny Zalewskiej, prof. SWPS, mat.pras. SWPS