Przedsiębiorczość jest kobietą!

shutterstock_

Co łączy kobiety z przedsiębiorczością? Otwarty umysł, dobra organizacja, kreatywność – to tylko niektóre ze wspólnych mianowników. Wniosek? Przedsiębiorczość jest kobietą. I nie chodzi wcale o rodzaj gramatyczny.
Powiedz, że mężczyzna powinien zarabiać na życie, płacić za kolację i otwierać kobiecie drzwi – zapadnie oznaczająca zgodę cisza. Powiedz, że kobieta powinna wychowywać dzieci, sprzątać i gotować – rozpęta się burza. Jak ten przytaczany w męskim towarzystwie żart ma się do rzeczywistości? Wygląda na to, że powinien być rozpatrywany wyłącznie w formie dowcipu. Kobiety stereotypowo łączy się z pampersami, odkurzaczem i kuchenką gazową w chwili, gdy mają w sobie nie mniejszą od mężczyzn ambicję, odwagę i pomysły, by się realizować.

reklama

Tworzą, realizują, łączą

To, że Polki są przedsiębiorcze, potwierdzają przeprowadzane na całym świecie analizy. Wynika z nich, że jesteśmy krajem, w którym płeć piękna dość odważnie sięga po własny biznes. Znaczącą motywacją do zakładania firm jest dla kobiet konieczność tworzenia sobie miejsc pracy, których rynek nie jest w stanie zapewnić. Panie czynią się właścicielkami przedsiębiorstw również dlatego, że chcą realizować własne pomysły i marzenia oraz wykorzystywać w praktyce wiedzę i umiejętności, których nie mogą spożytkować pracując na etacie. Gdyby tych przykładów było mało, warto wspomnieć, że większość kobiet staje oko w oko z przedsiębiorczością nie tylko poprzez założenie własnej firmy. Konieczność godzenia życia zawodowego z prywatnym to nie lada wyzwanie, które wymaga od kobiet dużej determinacji, dobrej organizacji i odwagi – jednych z kluczowych cech przedsiębiorczości.

Jakie są pozostałe? Mówiąc „przedsiębiorczość” myślimy o połączeniu wiedzy, kreatywności i umiejętności dostrzeżenia tego, co inni uświadamiają sobie dopiero po czasie. Przedsiębiorczość to wiara we własne siły, orientacja na zadania, zdolność do podejmowania ryzyka. To otwartość umysłu, dążenie do bycia dobrze poinformowanym i sztuka przewidywania, planowania przyszłości.

Przedsiębiorczość dla wybranych?

Niektórzy uważają, że tylko pewna grupa społeczeństwa posiada cechy i predyspozycje do bycia przedsiębiorczymi. I by grupa ta mogła działać w taki sposób, odkrywać okazje i zakładać firmy, muszą zaistnieć odpowiednie warunki instytucjonalne, polityczne i kulturowe. O ile w przypadku tych ostatnich skutkiem są „tylko” utarte stereotypy kobiet stojących przy garnkach, o tyle nieodpowiedni klimat biurokratyczny i nieprzemyślane propozycje rządzących mogą nieść za sobą o wiele poważniejsze konsekwencje. Dlatego wszelkie przedsiębiorcze kroki powinna poprzedzać dokładna analiza rynku, zestawienie ze sobą szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron.

Kobieca intuicja pomaga

Kobiety wydają się mieć w tym zakresie ukrytego w rękawie asa w postaci swojej intuicji. To ona pozwala im na rozważniejsze podejmowanie decyzji – od wyboru branży, w której zamierzają działać, po dobranie firmowego konta, na które będą wpływać zyski z działalności.

To – wbrew pozorom – szczegół, który może również świadczyć o naturalnej przedsiębiorczości kobiet. Wybierając odpowiednie konto sprofilowane specjalnie dla firm, np. w Idea Banku (www.ideabank.pl), stwarzają sobie szansę nie tylko na oszczędność pieniędzy (np. darmowe prowadzenie konta, bezpłatne przelewy), ale i czasu (jeśli istnieje szansa założenia konta on-line, bez potrzeby wychodzenia z domu). A to przekłada się na możliwość poświęcenia więcej uwagi rodzinie, co nierozerwalnie wiąże się z inną cechą kobiecej przedsiębiorczości – godzeniem roli kobiety pracującej z rolą matki i żony.