1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Rozwój zawodowy – dobre relacje są ważne

123rf.com
123rf.com
Znalazłaś się w nowym zespole? To idealny czas i przestrzeń do zaistnienia „na nowo” i zbudowania dobrych relacji. To lepsze dla twojego rozwoju zawodowego niż rozpamiętywanie żalów, lęków i własnych oraz cudzych niedoskonałości

Kiedy Tomasz rozpoczął pracę w znanej korporacji, miał świadomość, że jego wysiłek się opłacił. Wychowany w rodzinie, w której status materialny był wyznacznikiem wartości człowieka, już na studiach postanowił, że przed otrzymaniem dyplomu będzie miał w swoim CV wpisy o współpracy z renomowanymi firmami. Z myślą o rozwoju zawodowym „zaliczał” więc kolejne instytucje i zdobywał dobre oceny na dyplomie. I wreszcie to zaprocentowało. Jakież było jego zdziwienie, gdy w wymarzonej korporacji spotkał nawiedzoną – jego zdaniem – i chodzącą z głową w chmurach koleżankę z grupy, która jeszcze rok wcześniej wcale nie wiedziała, gdzie będzie pracować po studiach. Gdy po niespełna roku Karolina została kierownikiem projektu i tym samym jego przełożoną (z – oczywiste – lepszą płacą), poczucie jawnej niesprawiedliwości zaprowadziło Tomasza w progi zaprzyjaźnionego baru, gdzie spędził całą noc. W żaden sposób nie pomogło to jednak poprawić rzeczywistości.W poniedziałek rano Karolina nadal była jego szefową, chociaż to on miał zdecydowanie lepszy dyplom i CV. I to ma być fair?! Nie o taką przyszłość zabiegał, gdy latami przerzucał nudne papierki na kolejnych stażach, podczas gdy Karolina jeździła na zagraniczne wymiany i bawiła się na międzynarodowych obozach studenckich.

Kariera - cel czy droga rozwoju?

Po dokładniejszym przyjrzeniu się historii Tomasza i Karoliny można dostrzec podstawowe różnice w ich myśleniu o karierze zawodowej. Tomasz nastawiony był na zabieganie o efekt końcowy, jakim miało być dobre stanowisko i związane z nim zarobki. Zaplanował kolejne kroki na ścieżce kariery i realizował je pieczołowicie, nie zważając na to, czy i jak zmienia się sytuacja, ważne były kolejne „stempelki”. Nie troszczył się o relacje z ludźmi, bo swój sukces upatrywał jedynie w prawidłowym „odrobieniu lekcji”. Przyjął za pewnik, że na początku trzeba się podporządkować i nie dyskutować. Gdy już będzie u władzy – inni będą robić to, czego on chce. Nie liczyło się, jaka będzie wędrówka na szczyt, ważne było, żeby na ten szczyt się dostać i tam pozostać. Nie wziął pod uwagę, że o tym, kto będzie awansowany – decydowali właśnie inni. A nie miał z nimi dobrych relacji, bo nigdy ich nie budował…

Karolinę z kolei w rozwoju zawodowym  interesowała najbardziej sama droga, nie cel. Znajdując się w nowych sytuacjach, zupełnie nieświadomie, zaczynała od budowania relacji z otoczeniem. Ważne było dla niej, by zrozumieć inne osoby i tak wyrażać siebie, by i ją zrozumiano. Raczej zachęcała i zarażała innych swoim entuzjazmem, niż zmuszała czy manipulowała. Pochodziła ze środowiska, gdzie dbano o własną wiarygodność poprzez rzeczywistą rzetelność, a nie zbieranie „stempelków”, w związku z tym postępowała w sposób wiarygodny niejako automatycznie, bo jej samej sprawiało to satysfakcję. Pomimo że w naturalny sposób akceptowała odmienność, umiała też zrezygnować z pracy, w której nie czuła się doceniana i akceptowana. Będąc „cząstką w zespole”, uczestniczyła w procesie rozwoju firmy, postrzeganej przez nią jako zespół ludzi, którzy mieli wspólne zadania i pracowali nad sposobami ich realizowania. Kiedy zaproponowano jej stanowisko kierownika projektu, najpierw trochę się wystraszyła, czy podoła temu wyzwaniu, ale zdecydowała się spróbować. W końcu – nie próbując, nie da się nauczyć czegoś nowego. Ciekawe, dlaczego miała dziwne wrażenie, że najtrudniej będzie dogadać się z dawnym znajomym ze studiów?

Uważność w relacjach ze współpracownikami

Wiele osób postrzega swój rozwój zawodowy  w kategoriach osiągania celu. Tymczasem okazuje się, że proces dochodzenia do celu jest ważniejszy. Pozwala korygować strategie w taki sposób, by efekt końcowy nie przesłaniał innych wartości, a także budował relacje w zespole pracowniczym. Jakość tych relacji, jak się okazuje, jest ważna nie tylko w kontekście powodzenia zawodowego, ale także ma znaczenie dla naszego dobrostanu.

W świetle trwających 20 lat badań psychologów z Harvardu dobre relacje ze współpracownikami przekładają się na zdrowsze i tym samym – dłuższe życie. Po przebadaniu 820 pracowników i ich relacji z kolegami zza biurka naukowcy wykazali, że dobre relacje w pracy są ważnym czynnikiem wpływającym na długość życia. Osoby, które mogły liczyć na wsparcie współpracowników, żyły dłużej. W nowym zespole masz zatem szansę być bardziej uważną na to, co się dzieje wokół ciebie. Widzisz wszystko świeżym okiem, dzięki czemu możesz reagować bardziej świadomie. Pomyśl, że to jest czas i przestrzeń do zaistnienia „na nowo”, uwolnienia się od rozmaitych ról, które do tej pory grałaś, i zbudowania dobrych relacji. Lepiej całą energię skupić na budowaniu nowego niż na rozpamiętywaniu żalów, lęków i własnych oraz cudzych niedoskonałości. Przy czym słowo „budowanie” jest tu kluczem do zatroszczenia się o swoją przyszłość zawodową w dłuższej perspektywie.

Znane powiedzenie dotyczące budowy domu mówi: pierwszy dom budujesz dla wroga, drugi dla przyjaciela, trzeci – dla siebie. Doświadczenie przychodzi z czasem, a nauka opiera się na błędach. To prawda, którą można odnieść do wszystkich życiowych sytuacji, także tych zawodowych.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze