Utrata pracy – jak się pozbierać?

Utrata pracy wciąż tkwi na liście najbardziej stresujących wydarzeń w życiu. Jednak coraz większa liczba osób będzie musiała nie tylko stawić czoła zwolnieniu, ale także szybko znaleźć nowe zatrudnienie. Tymczasem psychologowie zwracają uwagę na wyjątkowy poziom stresu wywołany zwolnieniem z pracy: zaczynając od strachu o brak stabilności finansowej, a kończąc na symptomach stresu pourazowego.
Dlaczego utrata pracy może być niebezpieczna dla psychiki? Jak się pozbierać po utracie pracy? Jak przekuć porażkę w szansę?

reklama

Utrata pracy uderza w przede wszystkim w nasze poczucie wartości i poczucie bezpieczeństwa. Kontrola nad własnym życiem jest dla większości osób źródłem energii i spokoju. Kiedy ja tracimy, kiedy okazuje się że nie jesteśmy w czymś wystarczająco dobrzy, że coś przegraliśmy, przychodzi gniew, strach i ból, czyli uczucia które nas raczej blokują niż popychają do działania. Gwałtownie spada nasze poczucie wartości. Chcemy wziąć się w garść, ale dobre rady typu: „wszystko będzie dobrze” właściwie nas tylko irytują. Stres w związku z nową sytuację jest większy niż nam się wydaje.

Pamiętać o swoich mocnych stronach

Pierwszym odruchem osoby zwolnionej będzie poczucie krzywdy i poszukiwanie przyczyn zwolnienia. Ci, którzy lepiej radzą sobie w takich sytuacjach, będą szukać przyczyn zewnętrznych (słabe wyniki finansowe firmy, kiepska sytuacja na rynku). Takie podejście jest lepsze z perspektywy przystosowawczej. Niektórzy będą szukali przyczyn wewnętrznych, czyli, po prostu, swojej winy. Czy jestem za stary, zbyt wolny, nielubiany, niezdolny?

Zrozumienie przyczyn zwolnienia jest pierwszym krokiem naprzód. Jeśli powodem jest twoja