Praca w korporacji – kilka zasad jak przetrwać w dużej firmie

fot.123rf

Dostałeś pracę w korporacji? Na pewno cieszy Cię perspektywa wyższej pensji, możliwości awansu i rozwoju oraz prestiż, jaki wiąże się z pracą w dużej firmie. Z jednej strony praca w korporacji kusi, a z drugiej wymaga dostosowania się do ustalonych reguł oraz dużej elastyczności.
Panuje ogólna zasada, że do pracy w dużej organizacji bardziej stworzone są osoby silnie ukierunkowane na sukces, lubiące rywalizację i osiąganie kolejnych celów zawodowych. Jednak nie tylko takie predyspozycje są kluczem do odnalezienia się w tym środowisku. Ważne są umiejętności interpersonalne i komunikacyjne.

reklama

Poznaj otoczenie

Wyzwaniem dla każdego nowego pracownika jest właściwe dopasowanie się do już zgranego zespołu. – Zdobądź wiedzę o swoich współpracownikach i poznaj panujące w zespole zasady. Sprawdź, jak długo każda osoba pracuje w organizacji i jakie stanowisko zajmuje oraz jaki jest zakres jej obowiązków. Zadawaj pytania subtelnie, aby nie wyjść na osobę wścibską i źle wychowaną. Gdy zaczniesz poznawać zespół, szybko przekonasz się, kto będzie Ci życzliwy – zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Na początku słuchaj niż mów. Obserwuj otoczenie i dopiero jak wyrobisz sobie zdanie na temat kultury organizacyjnej, zacznij działać aktywnie.

Komunikuj się

Kontaktów interpersonalnych można, a nawet trzeba się nauczyć. Liczy się uprzejmość, życzliwość i budowanie pozytywnych relacji. – Poznaj firmę od postaw. Nawiązuj znajomości nie tylko z osobami z Twojego działu, ale również z pracownikami z innych departamentów np. księgowości czy IT. Daj się poznać jako osoba sympatyczna i kontaktowa. To sprawi, że praca będzie nie tylko łatwiejsza, ale i przyjemniejsza – zachęca ekspert Małgorzata Majewska.

Integruj się

Uczestnicz w spotkaniach organizowanych przez współpracowników poza pracą. Szybciej poznasz innych i łatwiej zintegrujesz się z zespołem. Takie spotkania niosą jednak pewne ryzyko. Im zabawa dłużej trwa, tym współpracownicy stają się bardziej wylewni i skłonni do zwierzeń. Lepiej nie daj się wciągnąć w biurowe plotki i nie szukaj sensacyjnych informacji o innych pracownikach.

Planuj każdy dzień

O pracy w korporacji krąży wiele obiegowych opinii dotyczących wiecznych nadgodzin, czy poświęcania swojego wolnego czasu również w weekendy. – Niekiedy jest to nieuniknione, by zakończyć terminowo projekt, pilnuj jednak, aby nie stało się to regułą. Często powodem zostawania w biurze po godzinach jest nienajlepsze planowanie i ustalanie priorytetów. Kluczem do sukcesu jest stworzenie ramowego planu tygodnia i każdego dnia, ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych oraz punktualność. To pomoże efektywnie zapobiec chaosowi organizacyjnemu – tłumaczy ekspert.