Projekt „Myślę pozytywnie” jest odpowiedzią na potrzebę zdiagnozowanego przez Fundację Instytut Edukacji Pozytywnej zapotrzebowania na kompleksowe wsparcie realizacji zadań z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego oraz upowszechniania wiedzy na jego temat w polskim systemie edukacji.
Projekt zakłada kontynuację działań podjętych przez Fundację w ramach projektu realizowanego w ramach NPZ w roku 2016 i kontynuowanych ze środków własnych w roku 2017.
Celem projektu jest upowszechnianie wiedzy o zdrowiu psychicznym i jego uwarunkowań, kształtowanie przekonań, postaw, zachowań i stylu życia wspierającego zdrowie psychiczne, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu, przeciwdziałanie seksualizacji dzieci i młodzieży. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację działań informacyjno-edukacyjnych dopasowanych do zróżnicowanej grupy odbiorców, tj.: dzieci w wieku szkoły podstawowej, młodzieży ze szkół ponadpodstawowych, nauczycieli/ pedagogów i pracowników sektora edukacji oraz rodziców. Całość projektu jest zaprojektowana pod kątem systemowych rozwiązań wdrażanych nie tylko w ramach jednorazowych działań podejmowanych w czasie realizacji projektu, ale także jako kontynuacja realizowanych działań w szkołach na terenie 16 województw i propozycja stałych zmian w systemie edukacji w zakresie wiedzy. znaczenie i sposobów wspierania zdrowia psychicznego w Polsce.
Pod wpływem doświadczeń szkolnych uczeń utrwala bądź weryfikuje swój obraz świata, ludzi i własnej osoby. Program wsparcia zdrowia psychicznego młodzieży musi opierać się o spójne działania skierowane do wszystkich grup zaangażowanych w proces wychowawczy oraz wartości, które wyznają wszystkie wskazane strony. Konieczne jest również uświadomienie znaczenia problemu zaburzeń psychicznych u dzieci i walka ze stygmatyzacją, która prowadzi do ukrywania lub umniejszania znaczenia problemów psychicznych w tej grupie. Europejska Sieć Edukacyjno-Szkoleniowa w Zakresie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (ENETOSH) w swych publikacjach podkreśla, że trzeba zmienić perspektywę patrzenia na ochronę zdrowia psychicznego w szkole. Promowanie zdrowia i bezpieczeństwa to w rzeczywistości promowanie jakości edukacji w myśl prostej zasady: Lepiej się czujesz, lepiej się uczysz. Aby móc osiągnąć tego typu systemową zmianę w zakresie edukacji dotyczącej zdrowia psychicznego w ramach projektu „Myślę pozytywnie...” zrealizowane zostaną następujące działania:
- Realizacja działań związanych z opracowaniem modelowego programu profilaktycznego pn. „Szkolny System Wsparcia Zdrowia Psychicznego", przygotowującego szkoły i placówki systemu oświaty do prowadzenia działań wśród uczniów i wychowanków związanych z popularyzowaniem wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań. Systemowość rozwiązania zakłada uwzględnianie równolegle działań skierowanych do dzieci i młodzieży, nauczycieli, rodziców lub opiekunów oraz przedstawicieli środowiska lokalnego wspierającego szkołę lub placówkę w zakresie wzmacniania i poprawy zdrowia psychicznego uczniów i wychowanków.
- Realizacja działań związanych z opracowaniem pakietu skutecznych narzędzi edukacyjnych i profilaktycznych dotyczących tematyki zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań, skierowanych do uczniów lub wychowanków, nauczycieli i rodziców
- Realizacja działań dotyczących przygotowania realizatorów działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań
- Realizacja działań związanych z opracowaniem projektu oraz przeprowadzenie akcji internetowej z wykorzystaniem aktualnych rozwiązań technologii informacyjno-komunikacyjnych i public relations. Jednym z elementów akcji, który będzie wiązał ze sobą całość zadania jest program certyfikacyjny dla szkół „Szkoła myślenia pozytywnego”, który ma zachęcić szkoły z całej Polski do uważności na tematykę zdrowia psychicznego i do podjęcia realnych działań na rzecz wspierania dzieci i młodzieży w tym zakresie.
- Realizacja działań związanych edukacją seksualną uczniów z niepełnosprawnością.
Całość projektu wykorzystuje najnowszą wiedzę z zakresu zdrowia psychicznego z uwzględnieniem interaktywnych nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni specjaliści eksperci w zakresie pedagogiki, psychologii, psychiatrii, socjologii, etyki, komunikacji i budowania relacji. Projekt wspierają także osoby znane i lubiane, takie jak: Marcin Mroziński, Basia Kurdej- Szatan, Marek Kaliszuk, Piotr Gacek czy Małgorzata Ohme.
W ramach projektu przewidziano również takie działania jak:
- Aplikacja interaktywna „Dziennik wdzięczności”
- 16 konferencji
- 9 webinarów upowszechniających wiedzę na temat zdrowia psychicznego
- 10 filmów promocyjno-edukacyjnych upowszechniającej tematykę zdrowia psychicznego o charakterze viralowej kampanii społecznej
- Kampania promocyjna prowadzona w mediach społecznościowych
- 3 interaktywne konferencje prasowe
- 15 odcinków programu internetowego
- 4 „gry” w social media o charakterze promocyjno-informacyjnym
- 5 e-booków internetowych o tematyce zdrowia psychicznego
- 10 książeczek o edukacji seksualnej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami