Jak zwiększyć samoświadomość – ćwiczenia

Samoswiadomosc
123rf.com

Zdarza ci się, że pewne emocje pojawiają się w tobie, kiedy się ich nie spodziewasz? Bywa, że tracisz cierpliwość, wybuchasz? To znak, że powinnaś przyjrzeć się sobie. Poznaj strategie, które pozwolą ci zwiększyć twoją samoświadomość

reklama

1. Przestań dzielić uczucia na dobre i złe

Z natury ludzkiej wynika skłonność do podziału emocji na dwie proste i wygodne w użyciu grupy: na dobre i złe. Na przykład większość ludzi automatycznie sklasyfikowałaby poczucie winy jako złe. Nie chcesz tak się czuć – możesz nawet z tym walczyć – i robisz wszystko, aby pozbyć się tego uczucia. Podobnie, mamy skłonność do tego, by pozwalać rozwijać się dobrym emocjom, takim jak podekscytowanie. Stymulujemy się nimi i podsycamy ich energię. Etykietowanie emocji kończy się porażką, ponieważ poddawanie ich osądowi powstrzymuje cię od prawdziwego zrozumienia tego, co czujesz. Kiedy pozwalasz sobie dokładnie przyjrzeć się emocji, jesteś w stanie dotrzeć do jej źródła.

Następnym razem, gdy zauważysz pojawiającą się emocję, zatrzymaj się na chwilę. Powstrzymaj się od zaliczenia jej do dobrych czy złych uczuć i przypomnij sobie, że ta emocja pojawiła się po to, abyś mogła zrozumieć coś ważnego na swój temat.

2. Poczuj swoje emocje fizycznie

Aby zrozumieć fizyczne efekty twoich emocji, w chwili, gdy będziesz sama, zamknij oczy. Poczuj, jak szybko albo jak wolno bije twoje serce. Zwróć uwagę na to, w jakim tempie oddychasz. Poczuj, jak bardzo napięte lub rozluźnione są mięśnie twoich ramion, nóg, karku i pleców. Następnie pomyśl o jakichś wydarzeniach z twojego życia – jednym pozytywnym i jednym negatywnym – które generowały silne wzruszenia.

Przeanalizuj jedno z tych wydarzeń na tyle dokładnie, aby poczuć, jakie emocje rodzą się w związku z nim. Zauważ fizyczne zmiany, które towarzyszą tym uczuciom. Czy zmienia się twój oddech lub puls? Czy napinają się twoje mięśnie? Czy czujesz w swoim ciele ciepło lub zimno? Powtórz ten proces w odniesieniu do drugiego wydarzenia i zauważ fizyczne różnice, jeśli chodzi o emocje związane z pozytywnym i negatywnym doświadczeniem. Zamykanie oczu i rozmyślanie o wydarzeniach, które wywołują dane emocje, to po prostu trening, który pozwoli ci się przygotować do rzeczywistych sytuacji. Dzięki temu nauczysz się rozpoznawać fizyczne oznaki twoich emocji.

3. Dowiedz się, kto i co jest twoim „wyzwalaczem”

Wszyscy mamy „przyciski” – czułe punkty, wyzwalacze – które, „naciśnięte”, wywołują naszą irytację i rozdrażnienie, tak że mamy ochotę krzyczeć. Wiedza o tym, co włącza twoje przyciski, a także w jaki sposób to się odbywa, jest kluczowa dla rozwijania umiejętności pozwalających na przejęcie kontroli nad tymi sytuacjami, utrzymanie równowagi i uspokojenie się. By wykorzystać tę strategię, musisz zidentyfikować konkretnych ludzi i sytuacje, które wywołują twoje emocje. To mogą być osoby (jak „królowa sceny” – ktoś, kto zawsze chce błyszczeć), szczególne sytuacje (jak uczucie strachu czy zaskoczenia) albo warunki w twoim otoczeniu (jak pełne hałasu biuro). Jeśli dobrze wiesz, kto i co naciska twoje przyciski, ci ludzie i te sytuacje przestają sprawiać ci aż tak duże problemy, ponieważ znika element zaskoczenia.

4. Prowadź dziennik emocji

Największym wyzwaniem podczas rozwijania samoświadomości jest zachowanie obiektywizmu. Dzięki prowadzeniu dziennika możesz zarejestrować, jakie wydarzenia wywołują w tobie silne wzruszenia, a także jak na nie reagujesz.

Opisuj chwile spędzane w pracy i w domu – niczego nie pomijając. Już po miesiącu zaczniesz dostrzegać wzory w swoich emocjach i lepiej będziesz rozumiała swoje zachowania. Będziesz się lepiej orientowała, które emocje obniżają twój nastrój, które go podwyższają, a które najtrudniej jest ci tolerować. Zapisując swoje emocje, zaczniesz wszystko widzieć bardziej wyraźnie, a oprócz tego o wiele łatwiej zapamiętasz, do jakich zachowań jesteś skłonna w danych sytuacjach.

Źródło: T. Bradberry, J. Greaves, „Inteligencja emocjonalna 2.0. 66 sprawdzonych strategii na doskonałą IE”, wyd. Helion 2011