Social media zamiast tradycyjnej rekrutacji?

123rf.com

Rekrutacja opiera się na ludziach i dlatego relacje interpersonalne to jeden z ważniejszych jej elementów.

reklama

Rekruterzy coraz częściej zwracają uwagę na tych kandydatów, których CV pokazuje nie tylko doświadczenie

zawodowe, ale także kim są jako ludzie. W jaki sposób pokazać to potencjalnemu pracodawcy? Tutaj z

pomocą przychodzą media społecznościowe.
Za przykład wykorzystania social media do zaprezentowania swojej osoby może posłużyć Amerykanin Elski Felson, który odpowiedział na ogłoszenie o pracę przez aplikację Snapchat. Snapchat pozwala publikować zdjęcia lub krótkie materiały video i wysłać do swoich kontaktów. Co ważne, treści te nie zostają nigdzie zapisane i znikają po kilkunastu sekundach lub 24 godzinach, zależnie od wybranego trybu. Felson przesłał pracodawcy zamiast tradycyjnego CV filmik, w którym w zabawny sposób zaprezentował swoje umiejętności i przy okazji pokazał, jaki jest. Snap stał się hitem Internetu, a Felson dostał pracę!

Nie tylko doświadczenie się liczy

Sukces Amerykanina pokazuje, że w dzisiejszych czasach nie chodzi wyłącznie o zaprezentowanie doświadczenia i kompetencji, ale także siebie jako człowieka. Rekruterzy i specjaliści HR chcą wiedzieć, kim jest osoba aplikująca na dane stanowisko, nawet jeśli kandydat nie podaje im tego na tacy jak Felson.

Informacji o kandydatach szukają więc poza dokumentami aplikacyjnymi. Wystarczy, że zajrzą na twój profil na Facebooku czy Twitterze. Stare posty i wynikająca z nich komunikacja dostarcza rekruterowi wiele danych. „Nie chodzi jednak o to, aby przestraszyć się mediów społecznościowych i przestać ich używać, albo nagle usuwać stare posty. Wręcz przeciwnie. Wiedza o tym, że rekruterzy przeglądają profile kandydatów to podpowiedź, że warto pomyśleć o swoim profilu jako alternatywnym CV. Zastanów się, jaką pracę chcesz wykonywać i w jaki sposób się komunikujesz. Twój publiczny profil może pomóc ci zdobyć pracę, albo wręcz przeciwnie – utrudnić znalezienie zatrudnienia”, przestrzega Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl

CV – tradycja czy nowoczesność?

Warto pamiętać, że:

– tradycyjne CV są wciąż podstawowym narzędziem dla poszukujących pracy i pracowników – nie zapominaj, aby je na bieżąco aktualizować,

– CV ma wiele zalet – pozwala wypunktować dotychczasowe doświadczenie zawodowe i osiągnięcia, co ułatwia rekruterom „wyłuskanie” najbardziej wartościowych zgłoszeń,

– najczęściej pracodawcy dostają bardzo dużo CV. Warto zatem postarać się i skonstruować je tak, by nie trafiło do kosza ani na spód biurkowego stosu.

Curriculum Vitae to nadal podstawowy dokument w procesie rekrutacji. Można je jednak urozmaicić za pomocą narzędzi, z jakich na co dzień korzystamy. Pomogą nam zaprezentować nasz charakter, podkreślić oryginalność– za pomocą nieszablonowego layoutu, stworzenia aplikacji w niebanalnej formie – efekt końcowy zależy od kreatywności i umiejętności posługiwania się tymi narzędziami.

Wśród tych narzędzi są także wspomniane już media społecznościowe. Dziś jeszcze nie wszędzie można się nimi podpierać w procesie rekrutacji. W niektórych firmach zabrania się menedżerom przeglądania profili pracowników i kandydatów. Jednak pracownicy działów HR to robią. Szczególnie jeśli zawarte w CV informacje brzmią zbyt pięknie, by były prawdzie – media społecznościowe z reguły pomagają je zweryfikować.

Kandydat w świecie social media

Z drugiej strony jest kandydat, który przecież chce zostać odnaleziony. Cały proces rekrutacji opiera się na ludziach, którzy mają różne pasje, cechy charakteru, ambicje. To wszystko w połączeniu z kwalifikacjami i umiejętnościami daje osobę, którą rekruter chce zatrudnić. Media społecznościowe pomagają dopełnić obrazu, jaki wyłania się z CV kandydata. Jak inaczej wybrać pomiędzy dwójką absolwentów elitarnej uczelni z identycznym wykształceniem i doświadczeniem?

Również aktywne szukanie pracy jest dziś łatwiejsze dzięki Facebookowi i podobnym portalom. Ci, którzy dobrze sobie w nich radzą, bez problemu znajdą interesujące ogłoszenia, a nawet informacje na temat warunków i atmosfery panującej w firmie, do której aplikują