1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Prawa pasażera – aplikacja Komisji Europejskiej

europa.eu
europa.eu
Opóźnienia samolotów albo pociągów, przestoje na dworcach i lotniskach, zmiana rozkładów z powodu anomalii pogodowych, brak informacji – to wszystko może nas spotkać w podróży. Uzbrojeni w aplikację o prawach pasażera będziemy wiedzieli, jak rozmawiać z przewoźnikiem i gdzie złożyć skargę.

Szorstka przyjaźń między Komisją Europejską a największymi europejskimi firmami transportowymi (dotyczy to zarówno linii lotniczych, jak i przewoźników lądowych)  jest faktem. Tym razem nie chodzi jednak o zmowy kartelowe ani inne przewinienia przeciw uczciwej konkurencji. Chodzi o to, żeby w trudnych sytuacjach pasażerowie wiedzieli, jakie przysługują im prawa. Komisja Europejska udostępniła pasażerom aplikację na smartfony i tablety.

W tej chwili aplikacja jest dostępna w 22 językach UE i obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe. W przyszłym roku ma zostać uzupełniona o przewozy autokarowe i przewozy statkami. Możemy się z niej dowiedzieć np., że jeśli linie lotnicze odwołają lot, to przysługuje nam od 250 do 600 euro odszkodowania, a jeśli podczas podróży zostanie uszkodzony bagaż, to możemy się domagać się rekompensaty. Aplikacja zapewni nam dostęp do danych teleadresowych instytucji, gdzie można złożyć skargę.

Program jest dostępny do pobrania na czterech mobilnych platformach: Apple iPhone i iPad, Google Android, RIM Blackberry oraz Microsoft Windows Phone 7. Użytkownicy urządzeń mogą ją pobrać za pomocą kodu QR lub ze sklepów Apple App Store (wersja na iPhone'a, wersja na iPada), Google Play, BlackBerry App World (wersja na smartfony BlackBerry, wersja na tablety BlackBerry PlayBook) oraz Windows Phone Marketplace. Wśród praw pasażera, które zdaniem przedstawicieli trudno jest wyegzekwować, są również: opieka nad osobami niepełnosprawnymi i przejrzyste informowanie podróżnych: - Wielu z nas niejednokrotnie było we frustrującej sytuacji, w której poinformowano nas na lotnisku, że nie przysługują nam żadne prawa, mimo iż nie było to zgodne z prawdą. Dzięki tej aplikacji miliony podróżnych uzyskają szybki dostęp do informacji o prawach pasażera wtedy, gdy informacje te będą im najbardziej potrzebne, w nieoczekiwanych okolicznościach – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport.

Dlatego w sytuacjach awaryjnych aplikacja o prawach pasażera posłuży też przewoźnikom i służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo pasażerów do rozpowszechniania najważniejszych wskazówek. Jak bardzo jest to potrzebne, przekonali się pasażerowie np. podczas kryzysu spowodowanego chmurą pyłu wulkanicznego z Islandii w 2010 r. Ale nie tylko oni.

- Wracałam parę lat temu z greckiej wyspy Zakintos i z lotniska, które ma standard średniej wielkości dworca autobusowego w Polsce, przez kilkanaście godzin nie wylatywały żadne samoloty, bo przestrzeń powietrzna była zajęta przez wojskowe manewry – opowiada Edyta, urzędniczka z Warszawy – nikt o niczym nas nie poinformował – lotnisko pękało w szwach, zaczęło brakować mleka dla małych dzieci, dorośli potrzebowali wody, toalety nieczynne i nasza absolutna bezradność. Mnie dodatkowo stresowało to, że samolot miał wylądować w Katowicach, a ja musiałam dojechać do Warszawy. Znajomy wysyłał mi tylko informacje, które pociągi już odjeżdżają. Gdybyśmy wiedzieli, że możemy domagać się doby w hotelu albo jedzenia, to z całą pewnością czułabym się bezpieczniej – mówi.

Niestety również w Polsce szczegółowe informowanie nie leży w interesie przewoźników. Kontrola przeprowadzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ujawniła, że w umowach przewoźników lotniczych znalazło się 21 niedozwolonych klauzul. Dlatego UOKiK sformułował katalog praw pasażera i również na swojej stronie informuje, jak pasażer może ich dochodzić.

 A co zrobić, gdy zbankrutuje biuro podróży? -  Czytaj tutaj.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze