Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Weganizm a dieta roślinna

123rf.com
2 marca 2016 in Styl Życia by redakcja
Dieta roślinna to termin, który pochodzi od angielskiego plant-based diet, co należałby przetłumaczyć jako dieta bazująca na roślinach. Budzi ona oczywiste skojarzenia z weganizmem, ale czy rzeczywiście te pojęcia oznaczają dokładnie to samo?

Weganizm jest często rozumiany jako cały styl życia, w którym zawiera się walka o ograniczanie cierpienia zwierząt, aktywizm pro zwierzęcy i postawy z tym związane. Dieta roślinna jest pod tym względem pojęciem znacznie węższym, ograniczającym się jedynie do diety. Jest jeszcze kilka drobnych różnic. Dieta bazująca na roślinach nie musi składać się z nich w 100%. Może dopuszczać nieznaczne ilości mięsa, ryb czy nabiału. Natomiast weganizm nie dopuszcza takiej możliwości. Z drugiej strony dieta roślinna w swoich założeniach powinna być ukierunkowana na zdrowie i opierać się na niskoprzetworzonych produktach, podczas gdy weganizm niekoniecznie. Wielu wegan chętnie sięga bo niezdrowe produkty, jeśli tylko zostały przygotowane bez udziału komponentów odzwierzęcych.

Reasumując: dieta roślinna zakłada, że większość kalorii pochodzi z produktów roślinnych, które są niskoprzetworzone oraz skomponowane w diecie tak, żeby sprzyjać dobremu zdrowiu i może, ale nie musi być dietą wegańską.

Co przemawia za dietą roślinną?
Argumentów jest wiele – przede wszystkim weganie i wegetarianie w społeczeństwach zachodnim mogą pochwalić się lepszym stanem zdrowia. To właśnie diety populacji cieszących się długowiecznością tzw. niebieskich stref mają bardzo wysoki udział produktów roślinnych. Spożywanie warzyw, owoców, strączków, orzechów i pełnoziarnistych zbóż ma także udowodnione korzyści zdrowotne. Za dietą roślinną przemawia również szkodliwość działania przetworzonego i czerwonego mięsa oraz nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. A czy Ty zjadłeś już dzisiaj swoją porcję warzyw?

Autorem tekstu jest Damian Parol, dietetyk i psychodietetyk, odpowiedzialny za warsztaty żywieniowe m.in. dla sprinterów z Kadry Narodowej Lekkiej Atletyki, mat, AFiB Vistula


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI