Wzmocnij skórę i włosy przed promieniami słońca

Nadchodzą ciepłe, wiosenne dni. Warto pamiętać, że nadmiar słońca – promieniowania UVA i UVB ma negatywny wpływ na organizm. Pierwsze, typu UVA stanowi 95% promieniowania ultrafioletowego docierającego do ziemi przez cały rok. To ono może wnikać głęboko w skórę
i dotrzeć do komórek skóry właściwej przyczyniając się do fotostarzenia, zaburzeń pigmentacji
i występowania nowotworów skóry.

Pozostałe 5% to typ UVB, najbardziej intensywne latem. Odpowiada ono za nowotwory skóry oraz oparzenia słoneczne. Czy dzięki odpowiedniej diecie można wzmocnić włosy i cerę tak, aby były bardziej odporne na słońce? Rad udziela Katarzyna Zadka, dietetyk programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

reklama

Promienista cera

Nadmiar promieni słonecznych odciska piętno na wyglądzie skóry. To oddziaływanie jest bardziej destrukcyjne, gdy towarzyszy mu nieprawidłowa dieta. Ponadto każda choroba osłabia nasz układ odpornościowy, czego efekty widać również w wyglądzie zewnętrznym. Odżywiając się racjonalnie i świadomie można sprawić, że cera będzie bardziej promienna, a także zapobiec jej bladości czy efektowi zmęczenia. Niezbędnymi elementami zapewniającymi skórze zdrowie są odpowiednie ilości białka, dobrych tłuszczów, a także witaminy (głównie  A, E, C) i składniki mineralne. To witamina A poprawia regenerację naskórka, zatrzymuje wodę w skórze, nadaje jej gładkość, jędrność i elastyczność. Zapobiega także jej wiotczeniu, zmarszczkom, oraz opóźnia procesy starzenia poprzez stymulację syntezy kolagenu. Ponadto pomaga usuwać przebarwienia i plamy starcze na cerze. Witaminę A zawierają produkty mleczne, jaja, tłuste ryby oraz żółte, pomarańczowe i zielone warzywa  (w postaci beta karotenu). Kolejnym ważnym składnikiem jest witamina E, która chroni karnację przed promieniowaniem UV i wolnymi rodnikami hamując procesy starzenia. Bierze także udział w przyspieszeniu tworzenia się kolagenu i elastyny, przez co wygładza i uelastycznia cerę. Znajdziemy ją głównie w olejach  i orzechach. Przed promieniowaniem UV i wolnymi rodnikami chroni nas także witamina C. Co więcej, ujędrnia oraz uelastycznia skórę, a także zapobiega zmarszczkom, dzięki zwiększeniu syntezy kolagenu. Uszczelnia  i wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia mikrokrążenie oraz zapobiega rozszerzaniu się naczyń krwionośnych. Jej doskonałym źródłem będzie czarna porzeczka, natka pietruszki, papryka, truskawki, czy pomidory.