Co powinno znaleźć się w codziennym menu ucznia?

123rf.com

Rozpoczyna się rok szkolny. Jak zapewnić dziecku zdrowe odżywianie przez cały dzień? 

Aż 40 proc. uczniów wychodzi do szkoły bez śniadania, a 44 proc. młodych sięga częściej niż raz dziennie po słodycze. Efekt? Według Polskiego Stowarzyszenia Dietetyki prawie co piąte dziecko w Polsce ma nadwagę i otyłość, a zarazem wiele cierpi na niedobór witamin i minerałów, co prowadzi do braku odporności i częstych chorób oraz problemów z koncentracją w szkole. Tymczasem wielu rodziców nie wie, jakie są potrzeby żywieniowe dzieci. Co powinno znaleźć się w diecie uczniów?

reklama

  • Największą rolę (choć mniejszą niż u osoby dorosłej) pełnią węglowodany, czyli paliwo napędowe, które dostarcza energii do działania. Ich udział w codziennych posiłkach powinien wynosić około 50 proc. Najlepiej by były to tzw. dobre węglowodany, czyli węglowodany złożone – obecne w kaszach, płatkach owsianych, czy warzywach strączkowych.
  • Około 30 proc. tłuszczów, które – mimo że wielu ludziom kojarzą się z czymś negatywnym – są niezbędnym elementem dla prawidłowego funkcjonowania, ponieważ to w nich rozpuszczają się chociażby cenne witaminy z grupy A, D, E i K. Warto postawić zwłaszcza na produkty bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżające poziom „złego” cholesterolu LDL, np. ryby, oliwę, czy migdały i orzechy.
  • Trzecim składnikiem, wymaganym do prawidłowego rozwoju naszej pociechy jest białko – budulec mięśni i kości oraz element odpowiadający za system immunologiczny. Białko powinno stanowić pozostałe 20 proc. udziału w diecie i może być spożywane zarówno w formie zwierzęcej, jak i roślinnej: np. w postaci chudego mięsa, jogurtów naturalnych dobrej jakości, serka wiejskiego z dodatkiem warzyw, ryb, roślin strączkowych. Warto przy tym pamiętać, że organizm dziecka nie przyswoi podczas jednego posiłku więcej niż 20 gramów białka.
  • Jadłospis ucznia powinien też uwzględniać produkty, które poprawią jego koncentrację i pamięć, czyli banany, suszone owoce, orzechy włoskie czy nasiona, a od czasu do czasu także gorzką czekoladę bogatą w magnez”, mówi Arkadiusz Drążek z firmy Brześć produkującej przekąski oparte na naturalnych składnikach. Równie ważna jest kwestia nawodnienia – zamiast słodkich napojów gazowanych uczmy nasze dzieci picia wody mineralnej.