Drugie śniadanie dla dziecka

123rf.com

Dieta polskich dzieci nie jest doskonała, większość jada tylko kilka produktów z piramidy zdrowego żywienia, które nie są w stanie zaspokoić potrzeb żywieniowych rosnącego organizmu. Co więcej, wiele starszych dzieci nie je nic przed wyjściem z domu a zamiast zdrowego drugiego śniadania je baton albo przekąskę kupioną po drodze do szkoły. Tymczasem dieta ma kluczowe znaczenie w rozwoju dziecka oraz
warunkuje przyswajanie wiedzy podczas lekcji.

W diecie każdego człowieka, a szczególnie w diecie dziecka, bardzo ważna jest różnorodność. Jedzenie tylko kilku produktów nie daje gwarancji na zaspokojenie potrzeb organizmu w zakresie składników odżywczych potrzebnych do wzrostu i prawidłowego rozwoju. Nie ma bowiem takiego produktu, który zawierałby wszystkie potrzebne nam składniki, dlatego należy jeść produkty z każdej grupy zamieszczonej w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej tj. owoce i warzywa, produkty zbożowe, produkty mleczne, mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz tłuszcz – oczywiście w odpowiednich proporcjach.

reklama

Zaleca się, aby dzieci w wieku szkolnym regularnie spożywały 4-5 posiłków dziennie w postaci śniadania, drugiego śniadania, obiadu, podwieczorku i kolacji. Istotne jest, aby przerwy między kolejnymi posiłkami nie były dłuższe niż 4 godziny, ponieważ dłuższe odstępy czasowe mogą spowodować pogorszenie koncentracji, obniżoną zdolność do aktywności fizycznej, spadek nastroju. Wszystkie wymienione czynniki wpływać będą niekorzystnie na sprawność intelektualną i fizyczną dziecka. Szczególny nacisk należy położyć na jedzenie śniadania jako pierwszego pełnowartościowego posiłku. Podobną rolę pełni drugie śniadanie, które powinno dostarczyć dziecku składników z wszystkich pięter piramidy żywienia, choć w mniejszej ilości niż w pierwszym śniadaniu.

Drugie śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem dla dziecka. Pełni taką samą rolę jak śniadanie – dostarcza energii i składników odżywczych niezbędnych dziecku do prawidłowego funkcjonowania w szkole, przyswajania wiedzy oraz zabaw z rówieśnikami. Częstym błędem rodziców jest kładzenie zbytniego nacisku na to by dziecko jadło mięso, podczas, gdy najważniejszym produktem naszej diety powinny być warzywa i owoce. Optymalnym rozwiązaniem jest by w każdym posiłku znajdowały się ich jedna lub dwie porcje. Do szkoły do drugiego śniadania, możemy dziecku zapakować, oprócz innych produktów, saszetkę musu owocowo-warzywnego lub małą buteleczkę 100% soku owocowego lub warzywnego, które to świetnie zastąpią jedną z porcji warzyw i owoców” – komentuje Zuzanna Antecka, dietetyk, specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii Soki i musy – witaminy w smart formie.

Rodzice i opiekunowie powinni jednak pamiętać, że śniadanie powinno nie tylko dostarczyć odpowiednie składniki odżywcze, ale także uwzględniać to, co dziecko lubi a czego nie. W innym przypadku posiłek raczej pozostanie w plecaku i po kilku dniach trafi do kosza.